상호작용성 정도에 따른 게임 장르 유형의 탐색적 연구

An Exploratory Study on the Classification of Digital Game Genre based on the Degree of Interactivity

  • Kim, Yong-Young (School of Business, Kyungpook National University) ;
  • Kim, Mi-Hye (College of Electrical & Engineering, Chungbuk National University)
  • 투고 : 2010.05.24
  • 심사 : 2010.08.30
  • 발행 : 2010.10.20

초록

디지털 게임의 장르를 구분함으로써 한 장르에서 게임 간 유사성을 볼 수 있으며, 장르 간 차이점도 볼 수 있는 장점이 있다. 하지만 현재 통용되는 디지털 게임의 분류 기준이 모호하여 새롭게 등장하는 디지털 게임을 효과적으로 분류하는 데 한계가 있다. 또한 기존의 분류 기준은 상호 배타적이지 않아 하나의 게임이 여러 장르에 포함될 수 있는 문제점도 내포하고 있다. 이러한 문제점이 발생하는 원인은 게임을 구분하기 위한 본질적이고 객관적인 특징을 제시하지 못하고 있다는 점에서 찾을 수 있다. 본 논문에서는 주 참여자, 대응 참여자, 통제 캐릭터를 기준 축으로 하여 상호작용성 관점에서 디지털 게임의 장르를 구분할 수 있는 프레임워크를 제시하였다. 또한 본 논문에서 제시한 프레임워크를 디지털 게임에 적용하여 분석한 후 게임 프레임워크의 유용성과 이를 활용한 향후 연구 방향도 살펴보았다.

The fundamental characteristic that digital games have is interactivity. Digital games need to be systematically categorized so that similarities and differences can be identified and analyzed. Research in the past, however, has not established common criteria for categorizing digital games. This paper resolves that gap by identifying the fundamental characteristic of games, interactivity, and develops a conceptual framework consisting of primary and corresponding participants, and controlling characters. Through an empirical analysis on some digital games, this study shows that the framework could be comprehensive covering all of interactivity during the game. Future research topics are presented based on this framework.

키워드

참고문헌

  1. Pinelle, D., N. Wong, and T. Stach, "Using Genres to Customize Usability Evaluations of Video Games", in Proceedings of the 2008 Conference on Future Play: Research, Play, Share. 2008, ACM: Toronto, Ontario, Canada.
  2. 한국게임산업개발원 산업정책팀, 대한민국 게임백서 2009, 한국게임산업진흥원: 서울.
  3. King, G. and T. Krzywinska, "Introduction: Cinema/Videogames/Interfaces", in Screenplay: Cinema/Videogames/Interfaces, G. King and T. Krzywinska, Editors. 2002, Wallflower Press: London. p. 1-32.
  4. Juul, J., "Games Telling Stories?: A Brief Note on Games and Narratives", Game Studies, 2001. 1(1).
  5. Apperley, T.H., "Genre and Game Studies: Toward a Critical Approach to Video Game Genres", Simulation & Gaming, 2006. 37(1): p. 6-23. https://doi.org/10.1177/1046878105282278
  6. Jensen, J.F., "Interactivity: Tracking a New Concept in Media and Communication Studies", in Computer Media and Communication: A Reader, P.A. Mayer, Editor. 1999, Oxford University Press: Oxford.
  7. Rafaeli, S. and F. Sudweeks, "Interactivity on the Nets", in Network and Netplay: Virtual Groups on the Internet, F. Sudweeks, M. McLaughlin, and S. Rafaeli, Editors. 1998, The MIT Press: Cambridge, MA. p. 173-189.
  8. Myers, D., "Computer Game Genres", Play & Culture, 1990. 3: p. 286-301.
  9. Leiner, D., J. and O. Quiring, "What Interactivity Means to the User Essential Insights into and a Scale for Perceived Interactivity", Journal of Computer-Mediated Communication, 2008. 14(1): p. 127-155. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2008.01434.x
  10. Stromer-Galley, J., "On-line Interaction and Why Candidates Avoid It", The Journal of Communication, 2000. 50(4): p. 111-132. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02865.x
  11. Stromer-Galley, J., "Interactivity-as-Product and Interactivity-as-Process", The Information Society, 2004. 20(5): p. 391-394. https://doi.org/10.1080/01972240490508081
  12. McMillan, S.J., "Exploring Models of Interactivity from Multiple Research Traditions: Users, Documents, and Systems", in Handbook of New Media, L. Lievrouw and S. Livingston, Editors. 2002, Sage: London. p. 162-182.
  13. Massey, B.L. and M.R. Levy, "'Interactive' Online Journalism at English-Language Web Newspapers in Asia", International Communication Gazette, 1999: p. 523-538.
  14. Bretz, R., "Media for Interactive Communication", 1983, Thousand Oaks, CA: Sage.
  15. Richards, R., "Users, Interactivity and Generation", New Media & Society, 2006: p. 531-550.
  16. 김진우, "Human Computer Interaction 개론: 사람과 컴퓨터의 어울림", 2006: (주)안그라픽스
  17. 김미윤, "국내 온라인게임에 나타난 인물 캐릭 터디자인에 관한 연구", 일러스트레이션 포름, 2006. 13: p. 71-94.
  18. McMillan, S.J. "Interactivity is in the Eye of the Beholder: Function, Perception, Involvement, and Attitude Toward the Web Site", in 2000 Conference of the American Academy of Advertising. 2000. East Lansing, MI: Michigan State University.
  19. Entertainment Software Association, "Essential Facts about the Computer and Video Game Industry", 2009.
  20. 이은희, 박충식, 조성현. "MMORPG에서의 지능형 NPC에 관한 연구", 한국콘텐츠학회 2006 춘계종합학술대회. 2006.