Abstract
The purpose of this research is to help IPTV (Internet Protocol Television) commercialization using newly produced educational contents in the area of entertainment and education which currently popular in the market. It is called, Stimulus $Tester^{TM}$, endow reaction time from the feedback of learning system, using a non-direct method, for example, a remote controller. Reaction time is the learning efficiency promotion mechanism that learner ascertain the learning condition of oneself by the time with solved questions from the solving the question in given time. Reaction time also play a key role that the learner may go through course which distribute the point to PC from Server. If this system is ready, we expect that the educational industry will gradually spread out. To verify the learning efficiency of this system, we concluded that the learning improvements, by an Internet-based and a paper-based test, of the increase by 51%, from 2.47min to 1.27min, during reaction of 7 days.
이 시스템의 개발 목적은 상업화의 화두인 교육과 엔터테인먼트분야에서 새롭게 제작한 교육용 콘텐츠를 이용하여 현재 보급이 활성화중인 IPTV 상용화에 일조하는 것이다. 교육적 활용을 위하여 반응시험기(Stimulus $Tester^{TM}$)를 이용하였다. 반응시험기는 리모컨 또는 제 3의 도구로 학습 한 후 이에 대한 피드백으로서 반응 속도를 부여하는 시스템을 말한다. 이 시스템에서는 주어진 문제 해결 시간 동안에 학습자가 반응을 하면 정오반응 여부 및 그에 문제 해결에 소요된 시간에 대한 피드백이 제시된다. 이 과정에서 정오반응 여부와 더불어 반응시간 피드백을 통하여 학습자가 스스로의 학습능률 정도를 확인하게 되고 이후 학습 증진에 도움이 되도록 하였다. 이 피드백 과정은 개인 PC에서 연결된 서버를 통하여 대상자에게 다시 PC로 포인트를 배분하는 과정을 통하도록 하였다. 이 시스템의 보급을 통하여 IPTV의 활성화와 더불어 교육 콘텐츠 개발로 인한 점진적인 산업의 활성화를 기대할 수 있을 것으로 보인다. 이 시스템을 통한 학습능률을 증진여부를 검증하기위하여 일반 남녀대학생을 대상으로 인터넷기반과 페이퍼기반의 학습증진여부를 측정하였으며, 그 결과 우수한 경우 최대 지속적인 7일 반응으로 2.47분에서 1.27분으로 학습효과가 51% 증가하였다.