A Study for Minimum Requirements Time of Bicycle Signal Clearance Interval

자전거 신호등의 신호변환시간 산출에 관한 연구

  • Received : 2010.09.17
  • Accepted : 2010.10.20
  • Published : 2010.10.31

Abstract

Korea have experienced a very rapid increase in police-reported collisions between bicycle and motor vehicles over the past decade. Even though cycling accidents are increasing, efforts to make urban areas more accomodating to cyclists are seldom formed. Clearance intervals(including both the yellow change and all-red clearance intervals) at signalized intersections that are of inadequate lengths for bicycles may cause accidents. Data on bicycling speed, acceleration and deceleration were tested and analyzed on the flat. Using the results of the analysis and based on the AASHTO's equation of the bicycle clearance interval, a methodology is got for calculation safe clearance intervals for bicycle riders. The clearance interval call for bicycles will be larger or same than for vehicles because of the speed, acceleration and deceleration difference. Adequate bicycle speed, acceleration and deceleration for korean bicycle users is presented in this paper. It is hoped that traffic engineers to provide safe intersection clearance time for bicycles use the results of this paper.

최근 서울시를 비롯한 대도시를 중심으로 자전거 전용도로가 설치되면서 자전거 이용자가 급증하는 실정이며, 이에 따라 보행자와 자전거, 자동차와 자전거간의 상충이 빈번한 실정이다. 이를 해결하기 위해서 자동차/자전거/보행자를 시 공간적으로 분리해주는 자전거 전용신호이 도입되었다. 그러나 자전거의 경우, 자동차와 속도 등의 특성이 상이하므로 자전거 이용자를 위한 별도의 신호변환시간이 필요하다. 본 논문에서는 AASHTO에서 제시한 자전거 신호등의 신호변환시간 산출공식을 이용하여 자전거의 평균속도 및 감속도 등을 현장실험을 통해 별도로 도출하여 우리나라 실정에 맞는 자전거 신호등의 신호변환시간을 제시하였다. 결과적으로, AASHTO에서 제시한 감속도값 2.0m/sec2이상의 값은 자전거 이용자의 급정지에 해당하는 값에 해당하므로 도로여건 등을 고려하여 가급적 적용하지 않는 편이 타당한 것으로 분석되었다.

Keywords

References

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