Abstract
In this study, in order to use history of mathematics effectively, we investigate the pre-service teachers' perceptions about utilizing history of mathematics. As a result, we must introduce history of mathematics will be able to apply concretely in class to the pre-service teachers. And We must provide the method which is various will be able to apply history of mathematics in class to the pre-service teachers enough. Also, We must provide the instance which relates in utilizing history of mathematics to pre-service teachers enough.
본 연구는 예비교사들을 대상으로 수학사 활용에 대한 인식을 조사하여 그 결과를 분석하는 연구를 수행하였다. 예비교사들은 수학사 활용에 대해 긍정적으로 생각하고 있고, 수업에 활용할 수 있는 수학사의 내용이 충분하다면 수업에 활용할 것이라고 답하였다. 또한, 교과서에 실린 수학사에 관련된 내용이 충분하지 않다고 생각하고 수학사에 대해 잘 모르기 때문에 학생을 지도할 때 수학사를 활용하지 못하며, 대부분의 예비교사들은 수학사를 학생들의 흥미와 동기 유발을 위한 자료로 생각하는 것으로 나타났다. 따라서 예비교사들이 수학사를 효과적으로 활용할 수 있도록 예비교사를 위한 교육과정에 수학사를 포함시키고, 더 나아가 수학 수업에서 수학사를 구체적으로 활용할 수 있는 교수-학습 자료의 개발과 수학사를 다양하게 활용하고 적용하는 방법에 대한 연구가 필요하다.