A study on the Region Marketing Influencing on the Businesses Attraction

지역마케팅이 기업유치에 미치는 영향요인에 관한 연구

  • 이승희 (금오공과대학교 컨설팅대학원) ;
  • 이홍희 (구미시청 경제통상국) ;
  • 남유진 (금오공과대학교 일반대학원 경영학) ;
  • 김영수 (금오공과대학교 일반대학원 경영학) ;
  • 도재홍 (금오공과대학교 일반대학원 경영학)
  • Received : 2010.08.04
  • Accepted : 2010.09.04
  • Published : 2010.09.30

Abstract

The purpose of this study is to determine potential effects of region marketing activities on attraction of domestic or overseas business. In order to meet the goal, this study set a research model and hypotheses on the basis of preceding reference literatures and case studies. This study identifies management environment, life environment, marketability, investment supporting environment as the variables of investment decision and urban attitude. As a result, it was found that marketability and investment supporting environment had positive effects on urban attitudes and investment decision, and urban attitudes had positive effects on investment decision as well.

본 연구의 목적은 지역마케팅이 국내외 기업유치에 미치는 영향 요인을 살펴보는데 있다. 선행연구 및 과거사례를 근거로 본 연구를 위한 가설을 설정하였고, 도시태도 및 투자결정에 영향을 미치는 변수를 경영환경, 생활환경, 시장성, 투자지원환경으로 분류하여 분석하였다. 그 결과 시장성과 투자지원환경 도시태도와 투자결정에 정의(+)의 결과를 보였으며, 도시태도 역시 투자결정에 정의(+)결과를 보였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 금오공과대학교