A Study on the Application of Soil-Reinforced Retaining Wall for Excavation Slope

절토사면에서 보강토 옹벽의 적용성 연구

  • 변요셉 (한양대학교 대학원 건설환경공학과) ;
  • 류웅렬 (한양대학교 대학원 건설환경공학과) ;
  • 이동호 (두산건설(주)) ;
  • 천병식 (한양대학교 공과대학 건설환경공학과)
  • Received : 2009.12.01
  • Accepted : 2009.12.31
  • Published : 2010.02.01

Abstract

Considering environmental issues and lack of space, it is a necessity to minimize the amount of excavation. Various types of excavation methods are being used in practice. This study proposes a reasonable method for estimating the earth pressure acting on a reinforced wall in front of a excavated slope. The measured data in the field and numerical analyses were used. Results of the study shows that the earth pressure acting on the excavated wall is less than that estimated by Rankine's equations. It was shown that when the excavated slope is used with the reinforced wall, the pressures acting on the reinforced wall can be greatly reduced.

절토공사 현장의 경우에는 환경문제 및 대지경계 등의 이유로 원지반의 절취량을 최소화 할 수 있는 공법이 지속적으로 요구되고 있으며, 이를 만족하기 위한 많은 공법들이 적용되고 있는 실정이다. 본 연구에서는 절토사면에 대한 보강토 옹벽의 적용성 확대를 위해 제안한 절토사면 보강토 옹벽의 합리적인 토압산정 방안을 제시하기 위하여 실제 현장에서 측정된 계측자료, 수치해석을 통하여 토압산정 방법을 제안하고자 하였다. 연구결과, Rankine 토압에 비해 보강토 옹벽에 작용하는 토압이 저감된 것을 확인할 수 있었으며, 절토사면 보호공과 보강토 옹벽을 함께 시공하는 경우에는 보강토옹벽 전면에 작용하는 토압을 감소시킬 수 있는 것으로 확인되었다.

Keywords

References

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