Abstract
The education on manners[etiquette] is necessary to have pragmatic value centered on practice, not merely deliver knowledge or a theory. For this purpose, it is required to develop various teaching methods for its revitalization. This study is to suggest UCC contents as the most suitable learning tool and to show the cases. The education on manners using UCC contents has positively influence on students' interest in class as well as the improvement in achievement, and attracts their attention. Also it inspires students' sense of manners through the practical exercise and results in the positive change of their behavior. Therefore UCC contents attempted newly are considered to be a useful learning tool and for this reason, I offer them as basic data for the education of manners.
매너교육은 단순한 지식적 이론 전달이 아닌 실천 중심의 실용 가치를 지닌 교육이 되어야 할 필요가 있다. 이에 매너교육의 활성화에 따른 다양한 교육방법의 개발이 요구된다. 따라서 본 연구는 이러한 목적에 가장 부합하는 학습도구로서 UCC 콘텐츠의 활용을 제안하고 사례를 제시하였다. UCC콘텐츠를 활용한 매너 교육은 학생들에게 수업에 대한 관심과 흥미도 그리고 성취도 향상 차원에서 긍정적인 영향을 주었다. 또한 제작 실습을 통해 학생들의 매너 의식이 고취되었으며, 매너를 고려한 긍정적인 행동 변화의 결과를 얻을 수 있었다. 따라서 새롭게 시도된 UCC 콘텐츠는 매너교육에 유용한 학습도구로 활용될 수 있을 것이라 판단되며, 이에 매너교육의 기초 자료로서의 다양한 UCC의 활용을 제안한다.