DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Solving Maze Escape Problem through Robots' Cooperation

로봇협동을 통한 미로탈출 문제해결 방안

  • Hong, Ki-Cheon (Dept. of Computer Education, Jeonju Natinal Univ. of Education)
  • 홍기천 (전주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2010.09.29
  • Accepted : 2010.11.19
  • Published : 2010.11.30

Abstract

ICT education guidelines revised in 2005 reinforce computer science elements such as algorithm, data structure, and programming covering all schools. It means that goal of computer education is improving problem-solving abilities not using of commercial software. So this paper suggests problem-solving method of maze escape through robots' cooperation in an effort of learning these elements. Problems robots should solve are first-search and role-exchange. First-search problem is that first robot searches maze and send informations about maze to the second robot in real time. Role-exchange problem is that first robot searches maze, but loses its function at any point. At this time second robot takes a role of first robot and performs first robot's missions to the end. To solve these two problems, it goes through four steps; problem analysis, algorithm description, flowchart and programming. Additional effects of our suggestion are chance of cooperation among students and use of queue in data structure. Further researches are use of more generalized mazes, application to real field and a talented curriculum.

2005년에 개정된 ICT교육지침에는 전 학교급에 걸쳐서 알고리즘, 자료구조, 프로그래밍 내용과 같은 컴퓨터 과학 요소가 매우 강화되었다. 컴퓨터교육의 목표가 소프트웨어 활용보다 문제해결력 향상이기 때문이다. 그래서 본 논문에서는 이러한 요소에 대한 학습방법의 일환으로서 로봇들이 협동을 통하여 미로를 탈출하는 문제를 해결할 수 있는 방안을 제시하였다. 로봇이 해결해야하는 문제로서 우선탐색 문제와 역할바꿈 문제와 같이 2가지를 제시하였다. 우선탐색 문제는 첫 번째 로봇이 미로를 끝까지 탐색하면서 미로의 정보를 두 번째 로봇에게 실시간으로 전송한다. 그 후 슬레이브 로봇은 이 정보를 이용하여 탐색없이 미로를 탈출하게 된다. 역할바꿈 문제는 첫 번째 로봇이 미로를 탐색하는 도중 그 기능을 상실했을 때, 두 번째 로봇이 첫 번째 로봇의 역할을 이어받아 수행하는 것이다. 각 문제를 해결하기 위해서 문제분석, 알고리즘 기술, 순서도 작성, 프로그래밍의 4단계를 거치도록 하였다. 본 논문에서 제시한 내용의 부수적인 효과로는 로봇협동을 통한 학습자들의 협동학습 기회 제공, 로봇간 데이터 송수신을 위해서 큐(queue)라는 자료구조를 사용했다는 점이다. 향후에는 좀 더 일반적인 미로의 사용, 실제 현장에의 적용, 영재교육 과정에의 적용에 대한 연구가 필요하다.

Keywords

References

  1. 이점순. "LOGO프로그래밍 언어가 초등학생의 창의성 발달에 미치는 영향", 전주교육대학교 교육대학원, 2008.
  2. 한규정, "초등학교 정보통신기술 교과서의 분석", 한국정보교육학회 논문지, 제12권 3호, pp.347-354, 2008.
  3. 성영훈, "웹2.0 기반의 온라인 로봇 프로그래밍 교육 시스템 개발", 한국정보교육학회 논문지, 제14권 1호, pp.13-23, 2010.
  4. 이태준, "초등학교 방과후학교 로봇교실 운영실태 분석", 한국정보교육학회 논문지, 제14권 1호, pp.25-33, 2010.
  5. Ki-Cheon Hong, "Learning Computer Engineering with Robots", 2nd International Symposium on Robotics in Science and Technology Education in Korea, pp.19-22, 2009.
  6. 김신엽, "초등 정보영재를 위한 로봇 프로그래밍 교육과정 개발", 대구교육대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.
  7. 조용만, "레고로봇을 활용한 컴퓨터 프로그래밍 교육 모형 개발", 연세대학교 교육대학원 석사학위논문, 2007.
  8. 유영대, "군집로봇 협동작업 통신구조 설계", 울산대학교 대학원, 2008.
  9. http://www.nxtprograms.com
  10. http://www.robotclass.kr, 대한민국 로봇교실.
  11. http://www.teamhassenplug.org
  12. 김학수외 1인, "무선장치를 이용한 이동로봇의 경로 탐색 알고리즘", 2009한국컴퓨터종합학술대회, 36권 1호(B), pp.343, 2009.

Cited by

  1. Implementation of the Centralized Control System for Swarm Robots using Multi-Threading method vol.12, pp.6, 2014, https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.6.349
  2. A Study on the Parallel Escape Maze through Cooperative Activities of Humanoid Robots vol.18, pp.6, 2014, https://doi.org/10.6109/jkiice.2014.18.6.1441