Abstract
The purpose of this study is to understand principals' difficulties in opening procedure of employer-supported childcare center. Participants of this study were 5 principals of employer-supported childcare center. This study was carried out as a qualitative study with several in-depth interviews in group and individually. The results of this study were as follows: Principals of employer-supported childcare center have hard time 1) due to the lack of understanding of the person in charge about the distinctive nature of childcare center 2) in the relationship with consignee 3) due to collective demands of parents 4) because of the complex administration system 5) because of operation applied to the characteristics of the consigner.
본 연구는 위탁운영 직장보육시설 시설장이 개원 및 개원초기 운영과정에서 겪는 어려움이 무엇인지를 알아봄으로써 개원 및 개원초기 운영과정에 대한 위탁운영 직장보육시설 시설장의 요구와 이해를 기초로 보다 체계적인 직장보육시설 개원을 위한 기초자료를 제공하는 데 목적이 있다. 연구 참여자는 개원한지 2년 미만인 직장보육시설의 시설장 5명으로, 심층면접을 실시하였다. 연구결과, 첫째, 직장보육시설장들은 개원 및 개원초기 운영과정에서 사업장 담당자들의 보육시설의 특성 및 개원 절차에 대한 이해부족으로 인한 어려움을 경험하고 있었다. 둘째, 직장보육시설장들은 개원 및 개원초기 운영과정에서 위탁체 운영방향의 실제적 적용에 따른 어려움을 경험하고 있었다. 셋째, 직장보육시설장들은 개원 및 개원초기 운영과정에서 직원인 학부모의 집단적 요구 조절에 따른 어려움을 경험하고 있었다. 넷째, 직장보육시설장들은 개원 및 개원초기 운영과정에서 행정기관별로 다원화되어 있는 복잡한 행정체계에 따른 어려움을 경험하고 있었다. 다섯째, 직장보육시설장들은 개원 및 개원초기 운영과정에서 사업장의 특성에 따른 보육시설 운영에 있어서의 어려움을 경험하고 있었다.