Curing Characteristics of Controlled Low Strength Material Made with Coal Ashes

석탄회를 사용한 저강도 고유동화재의 경화 특성 분석

  • 김주형 (한국건설기술연구원 지반연구실) ;
  • 조삼덕 (한국건설기술연구원 지반연구실) ;
  • 공진영 (한양대학교 건설환경공학과) ;
  • 정혁상 (한양대학교 건설환경공학과) ;
  • 천병식 (한양대학교 건설환경공학과)
  • Received : 2010.09.06
  • Accepted : 2010.10.05
  • Published : 2010.11.01

Abstract

Unconfined compressive strength tests were performed to evaluate curing characteristics of controlled low strength material(CLSM) made with coal ashes. It is found that unconfined compressive strength normalized by curing times, increases as decreasing the water contents of CLSM particularly during first three days. Dynamic cone penetrometer tests were also carried out to evaluate cost-effective CLSM lump strength characteristics with time. It takes around 10 days to reach target strength, 500kPa (penetration rate, 20mm/blow). Curing rate significantly decreases after 10 days elapsed regardless of CLSM formulation.

석탄회를 주재료로 하는 저강도 고유동화재의 특성을 분석하기 위해 일축압축강도시험을 수행하였으며, 경화 시간을 분석하였다. 동일한 배합비 상태에서 함수비가 낮을수록 일축압축강도 증가율이 큰 것으로 나타났으며, 초기 3일 동안에는 이와 같은 현상이 뚜렷하게 나타나고 있음을 확인하였다. 또한, 가장 경제적인 시멘트 첨가비로 소형 모형지반을 조성하여 동적콘관입시험을 통해 배합비에 따른 저강도 고유동화재의 특성을 분석한 결과, 목표 일축압축강도인 500kPa(콘관입률 20mm/blow) 도달시간은 약 10일 정도 소요되는 것으로 나타났으며, 10일이 경과한 후에는 배합비와 상관없이 경화속도가 급격하게 감소하는 것으로 나타났다.

Keywords

Acknowledgement

Grant : 석탄회를 활용한 경량 유동성채움재(Flowable Fill)제조공정 개발

Supported by : 한국에너지기술평가원(KETEP)

References

  1. 공진영, 강형남, 천병식(2010), 석탄회를 활용한 저강도 고유동화재의 일축압축강도와 플로우 특성, 한국지반공학회논문집, Vol. 26, No. 1, pp. 75-83.
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