Abstract
The purpose of this study is to analyze the needs for new teacher education systems. Through this needs analysis, teachers can evolve in the educational environment in a new learning era based on the substance of novice teacher educational systems. Based on the various pedagogical needs in the field of education, we have to supplement the current teacher education systems in the areas of educational philosophy, teachers' teaching abilities, recognition and understanding for the importance of educational content (curriculum creation), and diversity about communication methods between teacher and student.
본 연구의 목적은 교사교육의 중요성에 기초하여 교원양성 과정의 내실화와 u-러닝 시대의 교육 변화를 주도할 수 있는 교사를 양성하는 새로운 교사양성체제에 대한 요구 분석에 있다. 이러한 현장의 다양한 요구를 기반으로 u-러닝 시대 교사의 교육철학과 리더십, 교육내용에 대한 인식, 교사와 학생의 상호작용(의사소통) 방식의 이해와 실천이 바탕이 되는 측면에서 교사양성체제를 보완 할 수 있을 것이다.