DOI QR코드

DOI QR Code

예비 과학교사의 과학의 본성에 대한 인식 조사: 생물과 비생물 교사와의 비교

Exploring Preservice Science Teachers' Views of the Nature of Science: Biology vs. Non-Biology Teachers

  • 투고 : 2009.09.29
  • 심사 : 2010.03.10
  • 발행 : 2010.04.30

초록

본 연구는 사범대학에 재학 중인 예비 과학교사들의 과학의 본성에 대한 인식을 개방형 설문지인 VNOS를 이용하여 조사하였다. 학생들의 과학에 대한 정의와 함께, 6가지 측면의 과학의 본성, 즉 (1) 과학적 이론과 법칙, (2) 과학적 이론의 가변성, (3) 이론 의존성, (4) 사회적 문화적 측면, (5) 창의성, 그리고 (6) 유추에 대한 학생들의 이해도를 알아보았다. 예비과학교사들은 과학을 정의내릴 때 대체로 과학적 방법 (예를 들어, 관찰과 실험)을 떠올리는 경향을 보였다. 또한 대부분의 학생들이 과학적 이론과 법칙의 차이점을 제대로 인식하지 못하고 있었다. 일부 학생들은 과학이 언제나 보편타당하며 관찰 증명되었다고 생각하여 과학의 사회적 문화적 측면 및 유추에 대해서 제대로 이해하지 못하고 있음을 알 수 있었다. 또한 우리나라 예비 과학교사는 과학적 지식의 형성에 있어서 창의력과 상상력의 사용에 대한 이해도가 미국의 예비과학교사에 비해 현저히 낮았다. 또한 예비 생물 교사들은 비생물 교사들에 비해 과학적 이론과 법칙 및 이론의 가변성에 대한 이해도가 낮았으나, 성별에 의한 관점의 차이는 없었다.

This study aims to explore preservice teachers' overall views of nature of science and compare their views by gender and certificate area (biology vs. non-biology teachers). In addition, a comparison with American preservice teachers' views was also implemented. The Views of Nature of Science (Abd-El-Khalick, 1998), an openended questionnaire, is utilized to explore participants' views of nature of science. Along with 'definition of science', six aspects of the nature of science, (1) theories and laws, (2) tentativeness, (3) social and cultural embeddedness, (4) creativity, (5) theory-laden, and (6) inference, were investigated. The qualitative result indicates that the participants' first image of science was about the method of science such as observations and experiments. Furthermore, these preservice science teachers particularly have a difficulty in differentiating between scientific theories and laws, and understanding the importance of creation and imagination in developing scientific knowledge. In addition, compared to American preservice teachers' view of the nature of science, Korean preservice teachers possess naive views in creative and imaginative aspect. Interestingly, biology teachers demonstrated lower understanding in theories and laws as well as tentativeness of scientific knowledge. However, there is no difference by gender.

키워드

참고문헌

  1. 김경대, 강순민, 임재항 (2006). 과학영재들의 과학의 본성에 대한 인식. 한국과학교육학회지, 26(6), 743-752.
  2. 남정희, Mayer, V. J., 최준환, 임재항 (2007). 예비 과학교사의 과학의 본성에 대한 인식. 한국과학교육학회, 27(30), 253-262.
  3. 노태희, 김영희, 한수진, 강석진 (2002). 과학의 본성에 대한 초등학생들의 견해. 한국과학교육학회, 22(4), 2002.
  4. 박현주, 이금희 (2005). 과학적 소양의 관점에서 본 대학생들의 과학의 본성에 대한 이해. 한국과학교육학회, 25(3), 2005.
  5. 소원주, 김범기, 우종옥 (1998). 중학교 과학교사들의 과학철학적 관점에 관한 연구. 한국과학교육학회지, 18(2), 221-231.
  6. 조정일, 주동기 (1996). 과학교사들의 과학의 본성에 관한 관점 조사. 한국과학교육학회지, 16(2), 200-209.
  7. 한지숙, 정영란 (1997). 중.고등학교 과학교사와 학생들의 과학의 본성에 대한 인식 조사. 한국과학교육학회지, 17(2), 119-125.
  8. 홍미영 (2002). 우리 나라 중학생들의 과학적 탐구 및 과학의 본성 영역에서의 국제 성취도 분석. 한국과학교육학회지, 22(2), 336-344.
  9. Abd-El-Khalick, F. (1998). The influence of history of science courses on students' conceptions of the nature of science. Unpublished doctoral dissertation, Oregon State University, Oregon.
  10. Abd-El-Khalick, F. (2005). Developing deeper understanding of the nature of science: The impact of a philosophy of science course on preservice science teachers' views and instructional planning. International Journal of Science Education, 27(1), 15-42. https://doi.org/10.1080/09500690410001673810
  11. Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N. G. (2000). The influence of history of science courses on students'views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 37(10), 1057-1095. https://doi.org/10.1002/1098-2736(200012)37:10<1057::AID-TEA3>3.0.CO;2-C
  12. American Association for the Advancement of Science. (1993). Benchmarks for science literacy. New York: Oxford University Press.
  13. Barton, A. C. (1998). Feminist science education. Teachers College Press. New York.
  14. Clough, M. P. (1994). Diminish students' resistance to biological evolution. The American Biology Teacher, 56(7), 409-415. https://doi.org/10.2307/4449871
  15. Dobzhansky, T. (1973). Nothing in biology makes sense except in the light of evolution. American BiologyTeacher, 35(3), 125-129.
  16. Kang, S., Scharmann, L. C., & Noh, T. (2005). Examining students'views on the nature of science: Results from Korean 6th, 8th, and 10th graders. Science Education, 89, 314-334. https://doi.org/10.1002/sce.20053
  17. Kimball, M. E. (1967-1968). Understanding the nature of science: A comparison of scientists and science teachers. Journal of Research in Science Teaching, 5, 110-120.
  18. Lederman, N. G. (1992). Students'and teachers'conceptions of the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 331-359. https://doi.org/10.1002/tea.3660290404
  19. Lederman, N. G., Abd-El-Khalick, F. Bell, R. L. & Schwartz, R. S. (2002). Views of nature of science questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners' conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497-521. https://doi.org/10.1002/tea.10034
  20. Matthews, M. R. (1994). Science teaching: The role of history and philosophy of science. New York: Routledge.
  21. McComas, W. F. (1998). The principal elements of the nature of science: Dispelling the myths. In W. F. McComas (Ed.), The nature of science in science education (pp. 53-70). Norwell, MA: Kluwer Academic Puplishers.
  22. National Research Council. (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  23. Rubba, P., & Anderson, H. (1978). Development of an instrument to assess secondary students'understanding of the nature of scientific knowledge. Science Education, 62(4), 449-458. https://doi.org/10.1002/sce.3730620404
  24. Rubba, P., Horner, J., & Smith, J. M. (1981). A study of two misconceptions about the nature of science among high school students. School Science and Mathematics, 81, 221-226. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1981.tb17140.x
  25. Rutledge, M. L., & Warden, M. A. (2008). Evolutionary theory, the nature of science & high school biology teachers: Critical relationships. The American Biology Teacher, 62(1), 23-31.
  26. Seung, E., Bryan, L. A., & Nam, J. (2009). Korean pre-service teachers'understanding about the nature of science. Journal of Korean Association of Science Education, 29(3), 314-328.
  27. Strauss, A. L., & Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology: An overview. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 273-285). Thousand Oaks, CA: Sage.

피인용 문헌

  1. 원자모형에 기초한 예비과학교사들의 과학의 본성에 대한 인식 vol.31, pp.4, 2010, https://doi.org/10.14697/jkase.2011.31.4.539
  2. Nature of Science (NOS) Presentation in the Introductory Chapters of Korean High School Life ScienceⅠ Textbooks Using a Qualitative Content Analysis vol.17, pp.1, 2013, https://doi.org/10.24231/rici.2013.17.1.173
  3. The characteristics of preservice teachers' NOS teaching practices in the stimulated teaching vol.43, pp.3, 2015, https://doi.org/10.15717/bioedu.2015.43.3.228
  4. 2015 개정 과학과 교육과정의 통합과학과 과학탐구실험이 학생들의 과학에 대한 흥미, 과학적 태도, STS와 과학의 본성에 대한 견해에 미치는 영향 vol.39, pp.6, 2010, https://doi.org/10.14697/jkase.2019.39.6.791