DOI QR코드

DOI QR Code

지구과학 천문 영역에서 개념스케치를 활용한 소집단 토론 수업의 효과

The Effects of Small-group Discussion Lesson Using Concept Sketches in Astronomy of Earth Science

  • 투고 : 2010.01.05
  • 심사 : 2010.01.19
  • 발행 : 2010.02.28

초록

지구과학의 여러 영역 중에서 특히 천문학은 시공간적 변화를 추상적으로 다루어야 하는 경우가 많다. 이런 천문 영역을 효과적으로 학습할 수 있는 방법으로 개념스케치-간결한 설명, 기호 및 용어를 사용하여 학습할 내용의 주요 특징, 원리, 절차, 관계 등을 나타낸 그림-를 활용하였다. 본 연구에서는 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 지구과학 천문 영역에서 개념스케치의 작성 및 토론을 수업에 적용하고 그 효과를 분석하기 위하여 실험 집단과 비교 집단을 선정하여 개념스케치를 활용한 소집단 토론 수업과 전통적인 수업을 각각 실시하였다. 그런 다음 면담 대상자를 선정하여 질문지 검사와 심층 면담을 실시하였다. 자료를 분석한 결과, 개념스케치를 활용한 소집단 토론수업은 상위권과 하위권 학생들의 개념 이해 정도에 효과가 있었으며, 특히 학생들의 적극적인 수업 참여를 이끌어내는 수업 방식이었다. 학생들은 자신의 생각과 의견을 동료들과 교환하는 토론 과정을 거치면서 학습 내용을 장기간 기억할 수 있는 효과를 얻을수 있었고, 무엇보다도 친숙한 느낌을 주는 그림 그리기 활동이 학생들의 수업 흥미도를 높여 주었다.

Among the various fields of Earth Science, especially in Astronomy, we often deal with the change of space-time in an abstract way. Thus, making use of 'Concept Sketches'-simplified sketches that represent the main features, principles, processes and interrelationships of the learning content by using some concise explanations, signs and terms could help the students efficiently learn the phenomena of Astronomy. This study's aim was to check its effects and analyze the results of the lessons that included concept sketches and a discussion about the field of Earth Science in high school. The control group took traditional lessons, while the experimental group did a small-group discussion that used the concept sketches. After the lesson, some students were chosen to answer a questionnaire and go through an in-depth interview. The result of the data shows that the small-group discussion lesson that used the concept sketches helped both the high-ranking and low-ranking students to build concepts and was able to attract students' attention. Moreover, the students produced long-term memories of the content learned through the class discussion, which allowed them to exchange their own thoughts and opinions with other students. Most of all, drawing pictures, a familiar activity, appealed to the students, so they took part in the class eagerly.

키워드

참고문헌

  1. 강석진, 한수진, 노태희(2002). 과학 개념학습에서 협동학습 소집단 토론의 효과. 한국과학교육학회지, 22(1), 93-101.
  2. 이미경, 정은영(2004). 학교 과학 교육에서 과학에 대한 태도에 영향을 미치는 요인 조사. 한국과학교육학회지, 24(5), 946-958.
  3. 정구송(2007). 지구 내부에 대한 고등학교 학생들의 정신모형 탐색. 한국지구과학회지, 28(6) 643-655
  4. 정영란, 손대희(2000). 협동학습전략이 중학교 생물학습에서 학생들의 학업성취도와 과학에 대한 태도에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 20(4), 611-623.
  5. 정지숙(2005). 과학실험수업에서 소집단 토론의 시기가 과학 탐구 수행 능력과 언어적 상호작용에 미치는 효과. 한국교원대학교 교육대학원 박사학위 논문.
  6. Ainsworth, S., & Loizou, A. T. (2003). The effects of self-explaining when learning with text or diagrams. Cognitive Science, 27(4), 669-681. https://doi.org/10.1207/s15516709cog2704_5
  7. Dove, J. (2000). Exploring a hydrological concept through children's drawings. International Journal of science Education. 21(5), 485-497.
  8. Gobert, J., & Clement, J. (1999). Effect of student-generated diagrams versus studentgenerated summaries on conceptual understanding of causal and dynamic knowledge in plate tectonics. Journal of Reserarch in Science Teaching. 36(1), 39-53. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199901)36:1<39::AID-TEA4>3.0.CO;2-I
  9. Johnson, J. K., & Reynolds, S. J. (2005). Concept Sketches Annotated sketches for learning, teaching, and assessment inf geology courses. Journal of Geoscience Education, 53(1), 85-95. https://doi.org/10.5408/1089-9995-53.1.85
  10. Kose, S. (2008). Diagnosing students misconception: using drawings as research method. World Applied Sciences Journal, 3(2), 283-293.
  11. Libarkin, J. C., & Kurdziel, J. P. (2001). Research methodologies in science education: Assessing students'alternative conceptions. Journal of Geoscience Education. 49(4), 378-383.
  12. Mayer, R. E., Bove, W., Bryman, A., Mars, R., & Tapangco, L. (1996). When less is more: meaningful learning from visual and verbal summaries of science textbook lessons. Journal of Educational Psychology, 88(1), 64-73. https://doi.org/10.1037/0022-0663.88.1.64
  13. Newton, P., Driver, P., & Osborne, J. (1999). The place of argumentation in the pedagogy of school science. International Journal of Science Education, 21(5), 553-576. https://doi.org/10.1080/095006999290570
  14. Richmond, G., & Striley, J. (1996). Making meaning in classrooms: social processes in small-group discourse and scientific knowledge building. Journal of Research in Science Teaching, 33(8), 839-858. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199610)33:8<839::AID-TEA2>3.0.CO;2-X
  15. Schwartz, D. L. (1993). The construction and analogical transfer of symbolic visualizations. Journal of Research in Science Teaching, 30(10), 1309-1325. https://doi.org/10.1002/tea.3660301011
  16. Smith, E. E., (1995). Concepts and categorization. In Smith, E. E. & Osherson, D. N. (eds.), Thinking: An Invitation to Cognitive Science. vol. 3. MIT Press, Cambridge MA, USA, 3-33.
  17. Vosniadou, S., & Brewer, W. F. (1992). Mental model of the earth: A study of conceptual in childhood. Cognitive Psychology, 24(4), 535-585. https://doi.org/10.1016/0010-0285(92)90018-W

피인용 문헌

  1. 대학생 환경교육캠프 사례에서의 집단 토의 활동에 있어서 상호작용 기능과 양상에 따른 역할 형성 양상 vol.32, pp.4, 2010, https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.4.555