An Interactive UCC Creation and the Effect Analysis

상호작용 UCC의 제작 및 효과 분석

  • Kim, Min-Su (Dept. of Computer Education, College of Education, Jeju National University) ;
  • Boo, Kyung-Min (Dept. of Computer Education, College of Education, Jeju National University) ;
  • Im, Kyung-Duk (Dept. of Computer Education, College of Education, Jeju National University) ;
  • Ko, Seong-Bo (Dept. of Industrial and Applied Economics, College of Applied Life Sciences, Jeju National University) ;
  • Kim, Seong-Baeg (Dept. of Computer Education, College of Education, Jeju National University)
  • 김민수 (제주대학교 사범대학 컴퓨터교육과) ;
  • 부경민 (제주대학교 사범대학 컴퓨터교육과) ;
  • 임경덕 (제주대학교 사범대학 컴퓨터교육과) ;
  • 고성보 (제주대학교 생명자원과학대학 산업응용경제학과) ;
  • 김성백 (제주대학교 사범대학 컴퓨터교육과)
  • Received : 2010.07.05
  • Accepted : 2010.08.17
  • Published : 2010.09.30

Abstract

Recently, UCC, which stands for User Created Content, has emerged in various media industries including Internet. However, there exists little research regarding interaction to overcome the drawback of UCC, one way superficial form. In particular, little research has been done on the creation and effect of experiential UCC type. In the existing research, the interactive feature shows to bring the effectiveness in the field of education or promotion. So, in this study, we examine the problem of provider-centered UCC and to solve this problem, we propose a new experiential UCC form with interactive functionality by adapting the product test between UCCs. From the results of the analysis on the effectiveness of UCC after users experience the proposed UCC related to water industry, watching the interactive UCC represented the values of the higher levels in the aspect of recognition change than watching the existing UCCs. Also, the outcome showed that if this interactive UCC invigorates, UCC application will be very useful in eduction, industry, and promotion. From the analysis of the question instrument on whether an interactive UCC would be helpful or not, the positive response ratios was 84% in promotion, 70% in education, and 52% in industry, respectively.

최근 인터넷을 비롯한 각종 미디어 산업에서 사용자 제작 콘텐츠(User Created Content)라는 의미를 지닌 UCC가 급부상하고 있다. UCC에 대한 다양한 연구가 진행되고 있으나 UCC의 단점인 단방향 피상적인 형태를 극복하기 위한 상호작용과 관련된 연구는 많지 않다. 특히, 체험적인 상호작용 형태의 UCC의 제작과 그 효과에 대한 연구는 매우 미미하다. 기존의 여러 연구에서 상호작용적인 특성은 교육이나 홍보에 있어서 높은 효과를 가져온 다는 것을 보여준다. 따라서 본 연구에서는 공급자 위주의 UCC의 문제점을 제시하고 이를 해결하기 위하여 UCC와 사용자 사이에 상호작용 기능을 갖춘 새로운 형태의 UCC를 제시하였다. 제시한 물산업과 관련된 UCC를 사용자들이 이용한 후 설문 조사를 통해 그 효과를 분석한 결과, 기존의 UCC를 시청하는 것보다 상호작용 UCC를 시청하는 것이 인지도 변화 측면에서 높은 수치를 나타냈다. 또한 이러한 분석결과로부터, 상호작용 UCC가 활성화되면 교육, 상업, 홍보측면에서 큰 도움이 될 것이라는 결과를 나타냈다. 구체적인 설문 결과를 알아보면, 상호작용 UCC가 도움이 된다고 답한 비율이 응답자들 중에서 홍보 분야에서는 84%, 교육 분야에서는 70%, 상업 분야에서는 52%로 나타났다.

Keywords

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