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Behavior Pattern Modeling based Game Bot detection

행동 패턴 모델을 이용한 게임 봇 검출 방법

  • 박상현 (성균관대학교 전자전기 컴퓨터 공학) ;
  • 정혜욱 (성균관대학교 전자전기 컴퓨터 공학) ;
  • 윤태복 (성균관대학교 전자전기 컴퓨터 공학) ;
  • 이지형 (성균관대학교 전자전기 컴퓨터 공학)
  • Received : 2010.04.03
  • Accepted : 2010.05.18
  • Published : 2010.06.25

Abstract

Korean Game industry, especially MMORPG(Massively Multiplayer Online Game) has been rapidly expanding in these days. But As game industry is growing, lots of online game security incidents have also been increasing and getting prevailing. One of the most critical security incidents is 'Game Bots', which are programs to play MMORPG instead of human players. If player let the game bots play for them, they can get a lot of benefic game elements (experience points, items, etc.) without any effort, and it is considered unfair to other players. Plenty of game companies try to prevent bots, but it does not work well. In this paper, we propose a behavior pattern model for detecting bots. We analyzed behaviors of human players as well as bots and identified six game features to build the model to differentiate game bots from human players. Based on these features, we made a Naive Bayesian classifier to reasoning the game bot or not. To evaluated our method, we used 10 game bot data and 6 human Player data. As a result, we classify Game bot and human player with 88% accuracy.

2004년 이후 정보기술의 성장과 더불어 게임 서비스에 대한 피해 사례가 해 마다 빠르게 증가하고 있는 실정이다. 특히 게임 봇(자동사냥 프로그램)에 대한 피해규모가 가장 크게 조사되고 있으며 이를 방지하기 위한 연구도 활발히 진행되고 있다. 게임 봇은 사용자가 입력하는 키보드나 마우스의 움직임을 대신해 자동으로 게임을 수행하는 프로그램으로 어떠한 사용자의 조작 없이도 게임 속에서의 이득 활동을 무한정 행할 수 있다. 이와 같은 행동은 일반적인 사용자에게 상대적인 불쾌감을 줄 뿐만 아니라 게임의 수명을 단축시키는 등 게임 회사 및 사용자에게 큰 피해를 발생시키고 있어 이를 방지하기 위한 방법이 주목 되고 있다. 기존의 게임 봇 검출 연구들은 단순이 사용자 개인 PC에 설치되어 동작중인 프로그램을 감시하기 때문에 게임 봇 사용자의 조작에 의해 쉽게 피해갈수 있는 단점을 가지고 있다. 따라서 본 논문에서는 게임 서버측면에서 사람과 게임 봇의 행동을 비교하여 게임 봇 사용자들이 조작이나 회피가 힘든 게임 봇 검출 방법을 제안한다. 제안 방법으로는 게임 봇과 사람의 행동 패턴 차이 모델을 정의하고 나이브 베이지안 분류기를 사용하여 게임 봇을 검출한다.

Keywords

References

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