DOI QR코드

DOI QR Code

Impact of Self-Esteem and Test Anxiety on Mental Health among Nursing Students Taking the National Examination for Registered Nurses

간호대학생의 국가고시 관련 시험불안, 자아존중감과 정신건강에 대한 연구

  • Received : 2010.03.29
  • Accepted : 2010.08.26
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to examine the relationship between test anxiety, self-esteem and mental health. Method: Data were collected by structured questionnaires from 306 nursing students in a dormitory for the national examination for registered nurses. Collected data were analyzed by t-test, ANOVA, scheffe's test and Pearson's correlation coefficient and hierarchial multiple regression through the SPSS WIN program. Result: The results of the analysis showed that the mean for test anxiety was $79.70{\pm}18.74$ points, the degree of self-esteem was $28.26{\pm}5.02$, and mental health was $24.31{\pm}13.07$. In the correlation analysis, mental health positively correlated with test anxiety (r=.559, p=.000) and negatively correlated with self-esteem (r=-.141, p=.013). Test anxiety and subjective health status explained 36.4% of mental health. Conclusion: This finding of this study recommends that test anxiety control and self-esteem enhancement programs should be development for mental health promotion in nursing students taking the national examination for registered nurses.

Keywords

References

  1. 강이순, 김명식 (2005). 여자 고등학생의 시험불안에 영향을 주는 인지특성에 관한 연구. 청소년상담연구, 13(2), 75-84.
  2. 김경희, 김계하 (2009). 자아존중감 증진프로그램이 여자대학 신입생의 자아존중감과 생의 의미에 미치는 효과. 정신간호학회지, 18(1), 431-438.
  3. 김문주 (1990). 시험불안도와 그에 영향을 미치는 사회심리적 요인에 관한 연구. 교육심리연구, 4(1), 91-110.
  4. 김영선, 김영희 (2009). 뇌 호흡 프로그램이 간호대학생의 시험 불안 및 우울에 미치는 영향. 한국보건간호학회지, 23(2), 251-261.
  5. 김용조 (1999). 시험불안이 고등학생의 정신건강에 미치는 영향. 경상대학교 대학원 석사학위논문, 진주.
  6. 김진기, 권판근, 김홍석 (2002). 실업계 고등학생의 자아존중감과 정신건강. 한국 체육과학회지, 11(1), 3-13.
  7. 김창덕 (2006). 한국과 중국간호대학생의 정신건강, 스트레스, 대응방법 및 자아존중감에 대한 비교 연구. 충남대학교대학원 석사학위논문, 대전.
  8. 김희숙 (2003). 간호대학생의 성격유형, 자아존중감 및 정신건강과의 관계. 정신간호학회지, 12(4), 385-393.
  9. 노지영 (2005). 청소년의 시험불안과 정신건강과의 관계. 지역사회간호학회지, 16(1), 458-466.
  10. 박찬원, 박상학, 조용래 (1999). 의과 대학생의 심리적 특성과 학업 성취도와의 관계. 신경정신의학, 38(5), 985-996.
  11. 성종호, 이영식, 이길홍 (1999). 청소년의 시험불안에 영향을 미치는 개인 및 사회환경적 변인. 신경정신의학, 38(3), 571-582.
  12. 양동호, 오영진, 천영호, 조윤송, 오경민, 김보경 (2008). 시험불안척도, 상태-특성불안 척도, 간이정신진단검사를 이용한 한의학과 대학생의 시험불안 특성연구. 동의신경정신과학회지, 19(1), 55-70.
  13. 양병화 (1998). 다변량 자료분석의 이해와 활용. 서울: 학지사.
  14. 오현성 (2008). 고등학교 학생의 학교스트레스와 스트레스 대처 행동 및 정신,신체 건강과의 관계. 강원대학교 대학원 석사학위논문, 춘천.
  15. 유영달 (2004). 몰입감이 시험상황에서의 정신건강에 미치는 효과. 한국심리학회지: 건강, 9(1), 219-242.
  16. 유재순 (1997). 고등학교 보건교육의 진단적 연구-PRECEDE 모형을 근간으로-. 서울대학교 대학원 박사 학위논문, 서울.
  17. 이성희 (2006). 멘토링 프로그램이 3년제 간호대학생의 대학 생활적응과 자아존중감에 미치는 영향. 간호행정학회지, 12(2), 247-254.
  18. 이인숙 (2006). 라벤더 향이 국가시험을 앞둔 간호과 학생들의 우울과 불안에 미치는 효과. 한국보건간호학회지, 20(1), 87-94.
  19. 이은영 (2007). MBSR과 REBT가 시험불안 감소에 미치는 효과비교. 중앙대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  20. 이종화, 김희영 (2007). 자아존중감, 가족의 지지 및 지각된 건강상태가 성인수험생들의 스트레스에 미치는 영향에 관한 연구. 정신간호학회지, 16(2), 174-180.
  21. 이화인 (2008). 간호대학생의 자존감 및 우울과 학업성취도와의 관계. 한국보건간호학회지, 22(1), 97-107.
  22. 전병재 (1974). 자아존중감 도구측정, 연세논총, 11(1), 107-130.
  23. 정종희 (2008). 부모의 성취압력이 중학생의 시험불안에 미치는 영향: 완벽주의 성향과 사회적 지지를 매개변인으로. 계명대학교 대학원 석사학위논문, 대구.
  24. 조수철 (1991). 시험불안의 개념과 이론. 소아,청소년정신의학, 2(1), 3-10.
  25. 조수철, 정영, 홍강의, 신민섭, 성영훈 (2001). 시험불안과 우울, 특성불안 및 상태불안과의 상호관계에 관한 연구. 소아,청소년 정신의학, 12(2), 225-236.
  26. 최은영, 최인령 (2002). 청소년의 자아존중감과 정신건강에 관한 연구. 한국학교보건학술지, 15(1), 63-72.
  27. Brewer, T. (2002). Test taking anxiety - among nursing & general college students -. J Psychosoc Nurs Ment Health Serv, 40(11), 23-29.
  28. Haas, R. E., Nugent, K. E., & Rule, R. A. (2004). The use of discriminant function analysis to predict student sucess on the NCLEX-RN. Nurs Educ, 43(10), 440-446.
  29. Griffiths, M. J., Papastrat, K., Czekanski, K., & Hagan, K. (2004). The lived experience of NCLEX failure. Nurs Educ, 43(7), 322-325.
  30. Misra, R., & Mckean, M. (2000). College students' academic stress and its relation to their anxiety, time management and leisure satisfaction. Am J Health Stud, 16(1), 41-51.

Cited by

  1. The Influence of Self-resilience and Academic Self-concept on Test Anxiety in Undergraduates vol.21, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7739/jkafn.2014.21.3.275
  2. The mediation effect of depression between self-esteem and academic motivation in dental hygiene students vol.14, pp.4, 2014, https://doi.org/10.13065/jksdh.2014.14.04.503
  3. A Study on the Stress, Self-Esteem, and Mental-Health in Nursing Students vol.7, pp.4, 2013, https://doi.org/10.12811/kshsm.2013.7.4.191
  4. Relationship between test anxiety and self-esteem in partial health related department convergence College students vol.6, pp.5, 2015, https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.5.091