DOI QR코드

DOI QR Code

Study on Advisory Safety Speed Model Using Real-time Vehicular Data

실시간 차량정보를 이용한 안전권고속도 산정방안에 관한 연구

  • 장정아 (한국전자통신연구원 자동차-IT융합연구부 친환경차량IT연구팀) ;
  • 김현숙 (한국전자통신연구원 자동차-IT융합연구부 친환경차량IT연구팀)
  • Received : 2010.03.19
  • Accepted : 2010.06.11
  • Published : 2010.10.31

Abstract

This paper proposes the methodology about advisory safety speed based on real-time vehicular data collected from highway. The proposed model is useful information to drivers by appling seamless wireless communication and being collected from ECU(Engine Control Unit) equipment in every vehicle. Furthermore, this model also permits the use of realtime sensing data like as adverse weather and road-surface data. Here, the advisory safety speed is defined "the safety speed for drivers considering the time-dependent traffic condition and road-surface state parameter at uniform section", and the advisory safety speed model is developed by considering the parameters: inter-vehicles safe stopping distance, statistical vehicle speed, and real-time road-surface data. This model is evaluated by using the simulation technique for exploring the relationships between advisory safety speed and the dependent parameters like as traffic parameters(smooth condition and traffic jam), incident parameters(no-accident and accident) and road-surface parameters(dry, wet, snow). A simulation's results based on 12 scenarios show significant relationships and trends between 3 parameters and advisory safety speed. This model suggests that the advisory safety speed has more higher than average travel speed and is changeable by changing real-time incident states and road-surface states. The purpose of the research is to prove the new safety related services which are applicable in SMART Highway as traffic and IT convergence technology.

본 연구는 실시간 차량정보를 이용한 안전권고속도의 산정방안에 대한 연구이다. 여기서 실시간 차량정보는 모든 차량에 ECU 수집장치를 탑재하고 끊김없는 무선 통신이 이루어짐에 따라 운전자에게 제공할 수 있는 유용한 정보이다. 이러한 실시간 차량정보를 기반으로, 도로노면정보가 실시간으로 센싱될 경우에 유용한 안전권고속도 모형을 개발하였다. 여기서, 안전권고속도는 "A단일 구간에 대한 시간적 흐름에 따른 교통환경 및 도로노면상태 변화에 따른 안전 속도"로 정의하였고, 차량간의 안전거리, 통계적 차량속도, 노면상태 정보를 기반으로 그 값을 산정하도록 모형을 개발하였다. 이후, 미시적 시뮬레이터인 VISSIM을 기반으로 교통상황(원활, 정체), 유고상황(미발생, 발생), 노면상태(건조, 습윤, 적설)에 따른 권고속도의 관계를 살펴보았다. 12가지의 시뮬레이션 시나리오의 결과로 3가지 변수와 권고속도는 유의한 관계성과 그 추세를 확인할 수 있었다. 본 안전권고속도 모형에서는 안전권고속도가 평균속도보다 높게 유지하도록 하나 유고의 발생, 노면상태의 변화에 따라 실시간으로 안전속도를 변화하도록 제시하고 있다. 이러한 연구는 향후 스마트하이웨이와 같은 도로에서 운전자들이 제공받을 수 있는 도로교통과 IT가 융합된 중요한 서비스로 기대되는 바이다.

Keywords

References

  1. 김용석, 조원범(2005) 도로설계속도, 주행속도, 제한속도의 관계분석 연구, 대한교통학회지, 대한교통학회, 제23권 제7호, pp. 35-41.
  2. 김현숙, 전해숙, 장정아(2009), 도로-자동차 종합상황관리 서비스 제공 방안에 관한 연구, 2009년 한국통신학회 추계학술발표회, 한국통신학회.
  3. 도로교통법 시행규칙(2008.10.31 제40호), 제19조.
  4. 도로교통안전관리공단(2007) 도로환경적 요인에 의한 교통사고특성분석, 교통사고분석자료집, 통권3호.
  5. 도철웅(1998) 교통공학원론(상), 청문각.
  6. 박준형, 황효원, 오철, 장명순(2008) 고속도로 교통사고 예방을 위한 가변제한속도 적용방안 연구, 대한교통학회지, 대한교통학회, 제26권 제4호, pp. 111-121.
  7. 이수일(2008) 주행속도를 이용한 도로설계 일관성 평가, 도로학회지, 한국도로학회, 제10권 제 제4호, pp. 17-21.
  8. 하태준, 박제진, 김유철(2003) 가속도를 고려한 도로의 설계일관성 평가기법에 관한 연구, 대한교통학회지, 대한교통학회, 제21권 제1호, pp 127-143.
  9. Andrew Chen, Behrooz Khorashadi, Chen-Nee Chuah, Dipak Ghosal, and Michael Zhang (2006) Smoothing Vehicular Traffic Flow using Vehicular-based Ad Hoc Networking & Computing Grid (VGrid), 2006 IEEE Intelligent Transportation Systems Conference Toronto, Canada, September pp. 17-20.
  10. Behrooz Khorashadi, Bojin Liu, Haining Du, Dipak Ghosal, Chen-Nee Chuah, and Michael Zhang (2004) Smoothing Vehicular Traffic Flow with VGrid, Field Test Evaluation Cross-Cutting Study Report.
  11. Carl-Gustaf Wallman and Henrik Astrom (2001) Friction measurement methods and the correlation between road frictin and traffic safety, VTI meddelande 911A.
  12. Chris Lee, Bruce Hellinga, and Frank Saccomanno (2006) Evaluation of variable speed limits to improve traffic safety, Transportation Research Part C 14, pp. 213-228. https://doi.org/10.1016/j.trc.2006.06.002
  13. Fildes, B.N., Rumbold, G., and Leening, A. (1991) Speed behaviour and drivers' attitude to speeding, General Report No. 16. VIC Roads, Hawthorn, Vic.
  14. Finch, D.J., Kompfner, P., Lockwood, C.R., and Maycock, G. (1994) Speed, speed limits and accidents, Project Report 58, Transportation Research Laboratory, Crowthorne, UK.
  15. Golob and Recker, T.F. Golob and W.W. Recker (2003) Relationships among urban freeway accidents, traffic flow, weather, and lighting conditions. Journal of Transportation Engineering ASCE, Vol. 129, No. 4, pp. 342-353. https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-947X(2003)129:4(342)
  16. Gunnar Lind, Weather and traffic controlled variable speed limits in Sweden, http://i2tern.plan.aau.dk/doks/paper/paper84.pdf
  17. John D. Lee, Daniel V. McGehee, Timothy L. Brown, and Michelle L. Reyes (2002) Collision warning timing, driver distraction, and driver response to imminent rear-end collisions in a high-fidelity driving simulator, HUMAN FACTORS, Vol. 44, No. 2
  18. L.N. Boyle and F. Mannering (2004) impacts of traveler advisory systems on driving speed: some new evidence, Transportation Research Part C 12, pp. 57-72. https://doi.org/10.1016/j.trc.2003.09.001
  19. NCHRP 3-59 (2004) Variable Speed Limit Implementation Issues, Transportation Research.
  20. Pei-wei Lin, Kyeong-Pyo Kang, and Gang-Len Chang (2004) Exploring the effectiveness of variable speed limit controls on highway work-zone operations, Intelligent Transportation Systems, Vol. 8, pp. 1-14. https://doi.org/10.1080/15472450490437708
  21. http://www.calccit.org/itsdecision/serv_and_tech/Weather_applications/Traffic_control/traffic_control_report.html
  22. http://safety.fhwa.dot.gov/fourthlevel/ppt/Warren_Vsl.ppt
  23. http://safety.fhwa.dot.gov/fourthlevel/pdf/poyntonl.pdf