Observation on the Constructing Practical Knowledge of Student Teachers: A Case of Geography Classroom Organization

교육실습생의 실천적 지식 구성에 대한 관찰 - 지리 수업조직을 사례로 -

  • Kang, Chang-Sook (Department of Geography Education, Chungbuk National University)
  • 강창숙 (충북대학교 지리교육과)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

The purpose of this study is to understand two geography student teachers' experience of practical knowledge on the geography classroom organization during their student teaching. I carried out a qualitative case study on the geography classroom organization and its practice. Data was gathered through participant observation and in-deep interview. The results are as follows: 1) I present portraits two pre-service geography teachers' lives, which represent typical case of intrinsic deep motivation and spontaneous interest in subject matter. 2) Their classroom are organized $9{\sim}14$ segment, its segment organizations in introduction close steps and main lesson step behave differently. The segment activities in close step behave most irregularly. 3) In the reflection rubric, the level of their reflection is middle, mostly concentrated on 'technical' or 'dialogue' level. On the basis of these findings, it can be concluded that a different way of understanding the relationship between knowing to teach and knowing about teaching is necessary.

본 연구는 두 교육실습생의 지리 수업조직에 대한 실천적 지식의 구성을, 그 배경이 되는 심층동기와 이론적 지식의 경험부터 교실이라는 실제 맥락에서 이루어지는 수업 실행과 반성적 실천에 이르는 과정에 참여 관찰한 질적 사례 연구이다. 주된 연구 결과는 다음과 같다. 1) 두 교생의 '지리교사'에 대한 동기는 가장 바람직한 '본질적 동기'를 가지고 있었으며, 이들의 '예비 지리교사'로서의 정체성 형성은 지리와 지리교육에 대한 긍정적인 이해에서 시작되었다. 2) 두 교생의 수업은 대략 $9{\sim}14$개의 단락으로 조직되었다. 도입 정리 단계의 단락 조직과 전개 단계의 단락 조직 방식과 기능은 다르게 나타났다. 전개 단계의 시간 비중이 가장 높았고, 시간 비중이 가장 낮은 정리 단계는 단락 활동이 생략되거나 축소되는 등 가장 불규칙하게 조직되었다. 3) '반성적 사고의 틀'에 의거하여 분석한 두 교생의 반성적 사고는 '기술적인 수준'과 '숙고적인 수준'이 교차되어 나타나는 바람직한 수준이었다. 이러한 연구 내용과 결과는 교사 교육자들에게 '가르칠 줄 아는 것'과 '가르치는 것에 대해 아는 것' 사이의 관계를 지금까지와는 다른 방식으로 이해하는 것이 필요함을 시사한다.

Keywords

References

  1. 강창숙, 2007a,'교생들이 관찰 경험한 중학교 지리 수업,' 한국지역지리학회지,13(2), 201-219
  2. 강창숙, 2007b,'교생의 지리 수업 경험에서 나타나는 실천적 지식의 내용,'한국지리환경교육학회지, 15(4),323-343
  3. 김자영,김정효, 2003, '교사의 실천적 지식에 대한 이론적 탐색,' 한국교원교육연구, 20(2), 1-11
  4. 김혜숙, 2006, 교실생태학적 관점에 근거한 중등 지리수업의 질적 사례연구, 고려대학교 박사학위논문
  5. 박선미, 2004,'비전공 교사에 의한 지리수업 운영의 특성과 문제점에 관한 연구,' 대한지리학회지, 39(4),620-632
  6. 박영석, 2005, 수업 장학에 대한 질적 사례연구: 사회과교사의 수업 장학에 대한 이해를 중심으로, 서울대학교 박사학위논문
  7. 박윤경, 2004, '사회과 교실 수업의 변화에 대한 사례 연구,' 교육인류학연구, 7(1), 1-35
  8. 박인옥, 2005, '사회과 교사의 교과서 활용 방식에 관한 질적 사례 연구,' 교육인류학연구, 8(2), 91-126
  9. 박인옥, 2007, '중등 사회과 예비교사들의 교육실습에 관한 인식 조사,' 시민교육연구, 39(3), 185-212
  10. 이희영(역), 2008, 웃음/창조적 진화/도덕과 종교의 두 원천, 동서문화사, 서울(Bergson, H., Le rire(1900)/L'Eolution cretrice(1907)/Les keux sources de la morale et de la religion(1932), Paris, Alcan.)
  11. 송언근, 2003,'이론과 실제, 그 협력의 새로운 지평을 위한 교육 실습의 재구성, ' 한국지리환경교육학회지, 11(3), 101-117
  12. 양은주,전영국,서수경,클라우스 위츠, 2007, '예비교사의 심층 동기,교과교육학 지식,내적 비전의 형성: 사범대학 영어교육과 사례,' 교육인류학연구, 10(1), 89-125
  13. 이진향, 2002,'교사의 수업개선을 위한 반성적 사고의 의미 고찰,' 한국교원교육연구, 19(3), 169-188
  14. 이혁규, 1996, 중학교 사회과 교실 수업에 대한 일상생활기술적 사례연구, 서울대학교 박사학위논문
  15. 이희봉(역), 1988, 문화탐구를 위한 참여관찰방법, 대한교과서 주식회사 (Spradley, James P., 1980, Participation Observation, Rinehart and Winston, New York)
  16. 정애란,맹승호,이선경,김찬종, 2007, '교육실습에 참여한 예비 과학교사의 과학수업 실행에 대한 관심영역과 반성적 사고,' 한국과학교육학회지, 27(9), 893-906
  17. 조영달, 2001, 한국 중등학교 교실수업의 이해, 교육과학사, 서울
  18. 한재영, 2008, '코티칭 수업에 대한 예비교사들의 인식,' 대한화학회지, 52(4), 404-411
  19. 홍미화, 2006, 교사의 실천적 지식으로 읽는 초등 사회과 수업, 한국교원대학교 대학원 박사학위논문
  20. Catling, S., 2003, Career-long professional development for geography teachers, in Gerber, R.(ed.),International Handbook on geographical education, kluwer Academic Pub., London, 215-234
  21. Elbaz, F., 1980, The Teacher's Practical Knowledge:A Case Study, Doctoral dissertation, Univ. of Toronto
  22. Elbaz, F., 1981, The teachers' 'practical knowledge':report of a case study, Curriculum Inquiry,11(4), 43-71
  23. Fien, J., 1984, Planning and teaching a geography curriculum unit, in Fien, J., Gerber, R., and Wilson, P.(eds.), The Geography Teacher’s Guide to The Classroom, Macmillan
  24. Wu, L.-J. and Tyan, N. N., 2007, Action Research - the bridge of trasition, 2007 청주교육대학교 국제학술대회 발표집, 청주교육대학교 교육연구원
  25. Mehan, H., 1979, Learning Lesson: Social Organization in the Classroom, Havard Univ. Press, Cambridge, MA
  26. Roth, W. M., 2002, Being and Becoming in the Classroom, Ablex Publishing, Westport
  27. Wahl, S., 2007, Understanding the Graduate Diploma Process, 2007 청주교육대학교 국제 학술대회 발표집, 청주교육대학교 교육연구원
  28. Portman, T. L., 2007, Action Research in Education:Partnering for Success, 2007 청주교육대학교 국제 학술대회 발표집, 청주교육대학교 교육연구원
  29. Van Mannen, M., 1977, Linking ways of knowing with ways of being practical, Curriculum Inquiry,6(3), 205-228 https://doi.org/10.2307/1179579
  30. Ward, J. R. and McCotter, S. S., 2004, Reflection as a visible outcome for preservice teachers, Teaching and Teacher Education, 20, 243-257 https://doi.org/10.1016/j.tate.2004.02.004