A Historical Study on the Mime in Chinese Theater

중국 마임에 대한 역사적 고찰

  • Received : 2008.12.30
  • Accepted : 2009.01.28
  • Published : 2009.02.28

Abstract

This paper is a historical study on mime or pantomime in the chinese theater. What is the origin of chinese mime? This is a very difficult question to answer. But I thought its early model can be found in actions of ancient actors who are believed to precede any genre of theater and actually I could found a very significant proof in historical records which have been ignored generally. It is an episode of Youmeng(優孟) in Chu(楚) dynasty. According to this episode, the history of chinese mime has lasted at least over 2600 years. In my opinion, chinese mime had been organized in ritual genre in early theater and its development had been mostly based on the jiaosehangdang-system(脚色行當制). Most chengshi-movements(程式動作) of zuo(做) and da(打) have been organized in recent several centuries. But a further study on them shows us that the real origin of them is the ancient dance wu(舞). Afterwards the wu(舞) separated into two types of dance the so-called wenwu(文舞) and wuwu(武舞). So we can say that wenwu(文舞) and wuwu(武舞) had a direct influence on most chengshi-movements(程式動作) of zuo(做) and da(打).

본고는 중국 마임에 대해 역사적 고찰을 진행한 글이다. 중국 전통극에서의 마임이 어디에서 기원했는가 하는 문제는 대답하기 매우 어려운 문제이나, 고대 배우들의 행위를 통해서 대략적이나마 초기의 자취가 발견된다. 필자는 사기(史記) "골계(滑稽)열전"에 수록된 초(楚)나라 장왕(莊王: B.C.613-591) 때의 배우 우맹(優孟) 이야기 속에서 그 근거를 찾아 제시할 수 있었고, 이를 근거로 중국의 마임은 최소 2600년 이상의 역사를 지닌것으로 판단하였다. 중국의 마임은 전통극 중에서도 제의극을 통해 형성되었고, 그 발전은 각색행당제(脚色行當制)와 긴밀히 연계되어 진행되었다. 주(做)나 타(打)를 구성하는 대부분의 정식동작(程式動作)들은 최근 몇 세기에 걸쳐 구체화되었지만 그것들의 좀 더 먼 기원은 고대의 무(舞)라 할 수 있다. 그런데 고대의 무는 다시 문무(文舞)와 무무(武舞)로 나뉘어 전개되었으니, 현재의 주나 타에 더 직접적으로 연결된 것은 문무와 무무라 할 수 있다.

Keywords