패턴 절개를 응용한 의상의 조형적 형태미의 표현 연구 - 안토니오 가우디 건축 작품 형태를 중심으로 -

Study of Fashion Design Applying the Formative Beauty of Architectural Works by Antoni Gaudi

  • 신효정 (이화여자대학교 디자인대학원) ;
  • 이영민 (경원대학교 의상학과)
  • 발행 : 2009.10.30

초록

This research is a study of fashion design that applied formative features of formal beauty of architecture into clothing design; we focused on Gaudi's architectural style as well as Art Nouveau style that became popular from the end of the 19th century to the beginning of the 20th century. We noted that in general the simple and flat features of cloth impose a limitation on the expression of formal features in clothing design, but a unique diversity of designs can be achieved, evoking a sense of freshness by an ideal combination of flat patterns and draping. The aim of this research is to present a possibility of extending the sphere of design expression by creating three-dimensional clothes with pattern-cutting skills and applications of three-dimensional patterns as well as flat patterns found in Gaudi's works of architecture that are distinguished in curvaceousness and formal beauty. As for the research method, we reviewed previous studies by making a close review of books, papers, the pictures and web sites related to this topic. We made our clothes on the basis of this theoretical consideration. We found the following points. First, by presenting a work of fashion inspired by architectural designs, we realized that formal beauty in architect can become a motive for clothing design in a broad scale by noting the formal images, decoration details, and formative features of architectural works. Second, the characteristic lines of Gaudi's architecture are suitable to be adapted for expressing the detailed lines of decoration in clothes. Third, we can express formative beauty in clothes by highlighting the variation of shapes and lines through various attempts of change in background pattern, even though there is a limitation in the availability of cloth material because we must choose pieces of cloth with right texture and thickness that can be cut and sewn appropriately to express formative beauty. Fourth, we confirmed that it was possible to create unique formative designs by a creative application of both flat and three-dimensional cutting.

키워드

참고문헌

  1. 금기숙 (1997). 복식 조형을 보는 시각. 서울: ism.
  2. 김수진 (2003). “안토니오 가우디의 조형성을 활용한 의상디자인 연구.” 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위논문.
  3. 김혜영 (2000). “의복에서의 탈구조적 공간과 가시성에 대한 연구.” 한국복식학회지 50권 4호.
  4. 박소정 (2004). “안토니 가우디의 모데리니스모 건축.” 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 박원자 (1984). 의복구성학. 서울: 교문사.
  6. 손연자 (2000). “가우디 건축에 나타난 조형성과 색채에 관현 연구.” 조선대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 이은영 (1999). 복식의장학. 서울: 교문사.
  8. 이일훈 (1984). 건축의 환상을 보는 또 다른 시각. 서울: 꾸밈.
  9. 임석재 (1995). 추상과 감흥. 서울: 문예마당.
  10. 전진삼 (1994). 건축의 발전. 서울: 미진사.
  11. 정시화 역, Herbert Read (2001). 디자인론. 서울: 미진사.
  12. 정흥숙 (1992). 근대 복식 문화사. 서울: 교문사.
  13. 조영아 옮김 (2008). 복식 조형의 기초. 일본 문화복장학원. 서울: 시사출판.
  14. 지상헌 (2003). “안토니오 가우디 건축 작품을 응용한 부조적 의상 디자인 연구.” 국민대학교 디자인 대학원 석사학위 논문.
  15. 함효경 (1994). “안토니오 가우디의 건축작품을 응용한 의상디자인 연구.” 이화여자대학교 산업미술대학원 석사학위논문.
  16. 황두진 (1988). 안토니오 가우디, 영원한 카탈로니아. 서울: 건축과 환경.
  17. 안토니오 가우디. 이종석 옮김. (2004). 가우디의 환상공간. 서울: 다빈치.
  18. 필립 티에보, 김주경 옮김 (2006). 가우디-예연자적인 건축가. 서울: 시공사.
  19. E. B. 펠트망. 김춘일 옮김. (1988). 미술적 구조의 이해. 서울: 열화당.
  20. Lluis Permanyer (1997). Gaudi of Barcelona. New York: Rizzoli.
  21. 中道友子 (2007). Pattern Magic. 東京: 文化出版局.
  22. 三吉滿智子, 옹혜정, 조영아, 서추연, 최경미옮김(2002). 복식조형학. 서울: 교학연구사.
  23. Gap Press Vol. 13, 16, 34, 75, 76, 79.
  24. available from World Wide Web@http://blog.naver.com/helmut_lang/150044391087
  25. available from World Wide Web@http://100.naver.com/100.nhndocid/