Abstract
Hosting the contest in the way of total marketing systems is one of means for host's purpose achievement. So in the research, the improvement of company image by contest will need feature of participant, host and the interested parties. As the 6 factors such as reliability, contribution etc. about Korail image would be driven. We suggest the host must present a intent and purpose of contest, and the development of program that company image improves would be needed.
통합적 마케팅 시스템의 한 방법으로 경진대회를 주최 하는 것은 주최자의 목적을 달성하고자 하는 하나의 방법이다. 그러므로 경진대회가 기업이미지 향상을 위하여 참여자는 물론 주최자 및 이해관계자들의 특성을 동시에 고려할 수 있는 연구가 필요하다. 본 연구의 실증분석을 통하여 다음과 같은 결과가 도출되었다. 첫째, 한국철도공사의 기업이미지에 대하여 신뢰성, 공헌성 등 총 6개의 요인으로 도출되었다. 마지막으로, 철도관광신상품 경진대회가 한국철도공사에 대한 기업이미지 향상 및 경진대회 재참여의사에 긍정적 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 이에 본 연구결과를 중심으로 주최자는 경진대회의 취지 및 목적을 정확히 인식시킬 필요성이 제시된다. 이와 더불어 기업이미지 향상 프로그램 개발의 필요성을 제언한다.