DOI QR코드

DOI QR Code

Adaptive relay node search scheme for reducing network fragmentation

네트워크 단절 개선을 위한 적응적 전달자 노드검색 기법

  • 홍원기 (대구대학교 정보통신공학부) ;
  • 변정식 (경북 유비쿼터스 신기술연구센터)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

We propose a network node search scheme to address the network fragmentation due to high node mobility in the VANET. VANET is very similar to MANET in that a multi-hop ad-hoc network is configured by wireless communication between vehicles without any network infrastructure. However, high speed mobility, high node density, and frequent topology change induce frequent network fragmentation so that overall network traffic can be increased. In this paper, new broadcasting protocol called an adaptive relay node search protocol is proposed to decrease the network fragmentation. It reduces the network fragmentation and network traffic by researching nodes outside the dangerous area only in case of network fragmentation. Simulation results show that the proposed protocol decreases network fragmentation by up to 39.9% and increase informed rate by up to 41.9% compared to the existing broadcasting protocol.

본 논문은 VANET에서 노드의 높은 이동성으로 인해 문제 되고 있는 네트워크 단절 문제를 개선하기 위한 네트워크 노드 검색 기법을 제안한다. VANET은 인프라의 도움 없이 차량 간 무선 통신을 기반으로 하는 다중 홉 방식의 애드혹 네트워크이며 이는 기존 MANET과 매우 유사하다. 그러나 VANET은 고속의 이동성, 높은 노드 밀도, 잦은 토폴로지 변화 등의 특징으로 인해 네트워크 단절이 빈번하게 발생하며 네트워크 부하가 증가하는 문제를 가진다. 본 논문에서는 이러한 네트워크 단절을 해결하기 위해 적응형 전달노드 검색 알고리즘을 제안한다. 제안하는 프로토콜은 브로드캐스팅을 통해 네트워크 단절 발생 시에만 선택적으로 위험지역 외의 영역에서 노드를 재 검색함으로써 네트워크 단절과 네트워크 부하를 줄여줄 수 있다. 실험 결과 제안하는 프로토콜은 기존 방식에 비해 $21.2%{\sim}39.9%$의 네트워크 단절 개선을 보였으며, 응급 메시지 수신율에서는 $22.3%{\sim}41.9%$ 향상을 가져왔다.

Keywords

References

  1. G. Calandriello et. al., "Efficient and robust pseudonymous authentication in V ANET", International Conference on Mobile Computing and Networking archive, pp. 19-28, 2007.
  2. Z. Zhang and Z. Zhang, "A Novel Vehicle Safety Model : Vehicle speed Controller under Driver Fatigue", International Journal of Computer Science and Network Security, Vol.9 No.1, 2009.
  3. L. Jun, et al, "A Survey of Inter-Vehicle Coomunication", School of Computer and Communication Sciences. EPFL, CH-1015 Lausanne, Switzerland Technical Report IC, 2004.
  4. A, Benslimane et al, "Optimized Dissemination of Alarm Message in Vehicular Ad-hoc Networks(VANET)", HSNMC2004, LNCS Vol.3079, pp. 655-666, 2004.
  5. J.J. Blum et al, "Challenges of inter-vehicle ad hoc networks", IEEE Tran. Vol.5, pp. 347-351, 2004.
  6. M.M. Artimy, et al, "Connectivity in inter-vehicle ad hoc networks", ECE 2004, pp.293- 298, 2004.
  7. Amit Kumar Saha et al, "Modeling mobility for vehicular ad-hoc networks", ACM workshop on Vehicular ad hoc networks, 2004.
  8. S. Min-Te et al, "GPS-based message broadcast for adaptive inter-vehicle communications", IEEE VTS 2000, pp. 2685-2692, 2000.
  9. L. Briesemeister et al, "Overcoming Fragmentation in Mobile Ad Hoc Networks", Journal of Communications and Networks, pp. 182-187, 2000.
  10. S. Ni, et al, "The Broadcast Storm Problem in a Mobile Ad Hoc Network", ACM MOBICOM, pp.151-162, 1999.
  11. P. Jacquet, P. Muuhlethaler, T. Clausen, A.Laouiti, A. Qayyum and L. Vennot, "Optimized Link State Routing Protocol for Ad Hoc Networks," Proc. of IEEE International Multitopic Conference (INMIC), 2001.