DOI QR코드

DOI QR Code

Parent's Role in Rearing Gifted Children: Case of Mothers of Gifted Children in Korea Science Gifted Academy

영재아 양육에 대한 어머니의 역할: 한국과학영재학교 사례를 중심으로

  • Shim, Eun-Young (Department of Earth Science Education, College of Education, Seoul National University) ;
  • Kim, So-Mee (Department of Earth Science Education, College of Education, Seoul National University) ;
  • Choe, Seung-Urn (Department of Earth Science Education, College of Education, Seoul National University)
  • 심은영 (서울대학교 사범대학 지구과학교육과) ;
  • 김소미 (서울대학교 사범대학 지구과학교육과) ;
  • 최승언 (서울대학교 사범대학 지구과학교육과)
  • Published : 2009.08.31

Abstract

We arranged and classified rearing patterns of gifted children's parents in order to find out mothers' roles for their gifted children. We developed a frame of parents' role to analyze the rearing cases of nine mothers whose children currently attend the Korea Science Gifted Academy. We surveyed and conducted semi-structured interviews with nine mothers to collecting qualitative data and were able to find out their roles that were classified into 4 distinctive roles: Instructor, Supporter, Dialogist and Moral Discipliner. Findings indicated that there was no significant difference between the roles found from parents' interview and the ones found from literature review. However, it is noticed that Korean mothers not only played a role for connecting their children's human networks but also did the role for controling the natural process of learning Korean characters and words with siblings as well as parents before school age.

본 연구에서는 영재아를 위한 어머니 역할을 알아보기 위하여 국내 외 선행연구를 종합하여 영재부모 양육 방식을 정리해서 분류해 보았다. 또한 이를 가지고 한국과학영재학교에 재학 중인 9명 학생들의 어머니들을 대상으로 자녀 양육 사례에 적용하여 한국적 맥락 안에서의 영재교육과 관련된 부모 역할 동향을 확인하고자 하였다. 연구 결과의 데이터는 사전에 준비한 질문과 질적 데이터 수집에 사용되는 반구조화된 인터뷰 방식으로 수집하였다. 먼저 선행 연구 고찰을 통해서 영재 부모의 다양한 역할을 크게 교육자, 후원자, 대화자, 훈육자로서의 부모로 분류하는 틀을 개발 하였다. 이를 가지고 인터뷰를 분석한 결과, 인터뷰 대상자들의 역할은 선행연구에서 제시된 영재 부모 역할이 거의 유사하게 나타나고 있었다. 다만 사례 분석 결과 우리나라의 영재교육에서는 특별히 어머니가 자녀의 인적 네트워크 형성에 직접적으로 관여하고 있는 경우와 학령기 전에 문자 습득의 과정이 부모의 영향뿐만 아니라 가정에서 형제자매를 통해서 자연스럽게 이루어지도록 조절해 주는 부모 역할이 두드러지게 나타나고 있음을 발견할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 강충열, 2006, 자녀를 영재로 키우는 가정교육 '10訓'. The Journal of Child Education, 16, 31-48
  2. 김정휘, 백영승, 2001, 영재자녀는 부모가 만든다. Journal of Educational Research, 18, 61-109
  3. 김성원, 오경애, 1995, 중학교 과학 영재아에 대한 교사와 부모의 태도 및 과학영재아의 행동 특성. 한국과학교육학회지, 15, 291-302
  4. 김혜숙, 2001, 청소년기 영재가 지각한 어머니의 양육태도와 청소년기 영재의 자아존중감과의 관계. 건국대학교 교육대학원 석사학위 논문, 52 p
  5. 교육인자원부, 2000, 영재교육 진흥법. 법률 제6215호
  6. 문정화, 하종덕, 2005, 또 하나의 교육 창의성. 학지사, 서울, 325 p
  7. 박성익, 조석희, 김흥원, 이지현, 윤여홍, 진석언, 한기순, 2003, 영재교육학원론. 교육과학사, 파주, 596 p
  8. 배남주, 여성희, 2004, 과학 영재성 판별 및 부모늬 특성에 관한 연구.사설 영재교육기관을 중심으로. 한국생물교육학회지, 32, 247-255
  9. 배진수, 1995, 영재아동의 교육을 위한 부모와 교사의 역할. 초등교육연구, 5, 181-223
  10. 신호춘, 2007, 영재 학생들의 특성에 영향을 미치는 요인들에 관한 연구. 강원대학교대학원 박사학위 논문, 135 p
  11. 정원식, 1983, 교육환경론, 교육출판사, 서울, 322 p
  12. 조석희, 2003, 창의적 문제해결력. 박성익 외(편저). 영재교육학 원론, 과학교육사
  13. 최성연, 2002, 영재아의 부모 특성이 영재성에 미치는 영향에 대한 연구. 이화여자 대학교대학원 석사학위 논문, 서울, 84 p
  14. 이경화, 최병연, 박숙희, 2005, 제5판 영재교육. 박학사, 서울, 609 p
  15. Amabile, T.M., 1992, Growing up creative. Crown, NY, USA '창의성과 동기 유발, 전경원 옮김, 서울: 창지사, 1998, 227 p.'
  16. Bloom, B.S. and Sosniak, L.A., 1981, Talent development vs schooling. Educational Leadership, 39, 86-94
  17. Bloom, B.S., 1985, Developing talent in young people. Ballantine Books, NY, USA, 572 p
  18. Campbell, FA and Ramey, C.T., 1995, Cognition and school outcomes for high-risk African-American students at middle adolescence: Positive effects of early intervention. American Educational Research Journal, 32, 743-772 https://doi.org/10.3102/00028312032004743
  19. Clark, B., 2007, Growing up gifted. Merrill, NJ, USA, 576p
  20. Colangelo, N. and Assouline, S.G, 2000, Counseling gifted students. In Heller, K.A., Monks, F.I., Sternberg, R.I., and Subotnik, R.F. (eds.), International handbook of giftedness and talent (2nd ed.). Elsevier, NY, USA, 595-607
  21. Coleman, L.I. and Cross, T.L., 2000, Social-emotional development and the personal experience of giftedness. In Heller, KA, Monks, FJ., Sternberg, R.I., and Subotnik, R.F. (eds.), International handbook of giftedness and talent (2nd ed.). Elsevier, NY, YSA, 203-212
  22. Cox, J., Daniel, N., and Boston, B.O., 1985, Educating able learners: Programs and promising practices. University of Texas Press, TX, USA, 243 p
  23. Davis, GA. and Rimm, S.B., 2003, Education of the gifted and talented. Englwood Cliffs, Prentice-Hall, NJ, USA, 552 p
  24. Davis, GA. and Colangelo, N. (eds.), Handbook of gifted education. Allyn and Bacon, Bosotn, USA, 382-397
  25. Feldman, D.H., 1991, Nature's gambit: Child prodigies and the development of human potential. Basic Books, NY, USA, 284 p
  26. Frasier, M.M., 1993, Issues, problems and programs in nurturing the disadvantaged and culturally different talented. In Heller, K.A., Monks, FJ., and Passow, A.H. (eds.), International handblli of research and development of giftedness and talent. Pergamon, NY, USA, 685-692
  27. Goertzel, V., Geortzel, M.G, Goertzel, T.G, and Hansen, A., 2004, Cradles of eminence: Childhoods of more than 700 Famous Men and Women. Great Potential Press, AZ, USA, 456 p
  28. Gogel, E.M., McCumsey, J., and Hewett, G, 1985, What parents are saying. G/C/T, November-December, 7-9
  29. Han, K.S. and Marvin, C., 2000, A five year follow-up study of the Nebraska Project: Still a long way to go. Roeper Review, 23, 25-33 https://doi.org/10.1080/02783190009554058
  30. Heider, S., 2000, Fathering and family processes roundtable: Sununary, proceedings, national center on fathers and families. Doctoral dissertation. Pennsylvania University
  31. Herskovitz, M., 2000, Family influences on the development of high ability. Gifted Education International. 14, 237-246 https://doi.org/10.1177/026142940001400305
  32. Howley, C.B., 1989, Career education for able students. Journal for the Education of the Gifted, 12, 205-217 https://doi.org/10.1177/016235328901200304
  33. Karnes, M.B., Shwedel, A.M., and Lewis, GF., 1983, Shorttem effects of early programing for the young gifted handicapped child. Journal for the education of the gifted, 6, 266-278 https://doi.org/10.1177/016235328300600404
  34. Kaufinann, FA and Sexton, D., 1983, Some implications for home-school linkages. Roeper Review, 6, 49-51 https://doi.org/10.1080/02783198309552749
  35. MacKinnon, D.W., 1962, 'The nature and nurture of crcative talent. American Psychologist, 17, 484-495 https://doi.org/10.1037/h0046541
  36. Mumford, M.D. and Gustafson. S.B., 1988, Creativity Syndrome: Integration, application, and innovation. Psychological Bulletin. 103
  37. Perleth, C., Lehwald, G, and Browder, C.S., 1993, Indicators of high ability in young children. In Heller, K.A., Monks, F.J. and Passow, A.H. (eds.), International handbook of rearch and development of giftedness and talent. Pergamon, NY, USA, 283-310
  38. Piechowski, M.M., 1987, Family qualities and the emotional development of older gifted students. In Buescher, T.M. (ed.), Understanding gifted and talented adolescents. Center for talent Development, North Western University, IL, USA, 17-23
  39. Renzulli, S., 1976, The enrichment triad model: A guide for developing defensible programs for the gifted and talented. Gifted Child Quarterly, 20 p
  40. Rimm, S., Rimm-Kaufinan, S., and Rimm, I., 1999, See Jane win: The Rimm report on how 1000 girls became successful woman. Crown Publishers, NY, USA, 128 p
  41. Robison, N.M., and Noble, K.D., 1991, Social-emotional development and adjustment of gifted children. In Wang, M.C. Reynolds, M.C., and Walberg, H.J. (eds.), Handbook of special education: Research and practice, 4, Emerging program. Pergamon Press, NY, USA, 57-76
  42. Rosenthal R, and Jacobson, L., 2003, Pygmalion in the classroom: Teacher expectation and pupil's intellectual development. Crown House Publishing, NY, USA, 266p
  43. Silverman, L.K., 1973, Personality Development: The Pursuit of Excellence. Journal for the Education of the Gifted, 6, 5-19
  44. Silverman, L.K., 1997, Family counseling with the gifted. In Colangelo, N. and Davis, GA. (eds.), Handbook of gifted education, Allyn and Bacon, Bosotn, USA, 382-397