초록
본 연구는 골프스윙의 교육방법 중 현장지도를 위한 과학적 근거와 보조 자료의 필요성을 알아보기 위해 실시되었다. 따라서 숙련자인 투어프로골퍼를 대상으로 드라이버스윙의 현장지도 결과를 운동학적 관점에서 재해석하고 정밀한 분석을 통해 현장지도의 타당성과 오류를 검사하는 하나의 예를 만들어보고자 하였다. 그 결과 현장지도결과는 운동학적 기술 분석의 정성적 평가와 대상자간과 항목간에서 약간의 차이를 나타냈으며, 결국 본 연구의 5명의 대상자가 보이는 오류의 진단은 두 방법간에 약간의 차이는 있었다. 하지만 오류의 원인과 오류를 막기 위한 보상작용의 발견에 있어서 큰 차이를 보였다. 오류의 진단은 지도자의 경험에 의해 거의 대부분 가능했다. 따라서 지도자의 경험에 의한 오류 수정을 위한 피드백은 운동학적 기술 분석의 정성적 평가와 차이를 나타냈다. 결론적으로 정확한 골프스윙의 지도에 있어서는 현장지도에 의한 즉각적인 피드백과 근본적인 원인을 정확하게 판단할 수 있는 운동학적 기술 분석의 정성적 평가가 필요하다고 사료된다.
The purpose of the current study was to research scientific basis and necessity of supplementary materials for field lesson out of golf swing teaching methods. As the subject of study, skillful tour pro golfers were chosen to reinterpret field lesson results for driver swing from the viewpoint of kinematics. In addition, through precise analysis, this study developed a case to verify the validity and error of field lesson. As a result, field lesson showed a slight difference among qualitative evaluation of kinematical analysis of techniques, subjects of study, and items. Accordingly, there was a little difference between two methods in view of evaluation of errors that 5 subjects of the study have shown. However, there was a significant difference in compensation to prevent causes of error and errors. Based on instructor's experience most errors could be evaluated. Therefore, feedback for error correction based on instructor's experience showed a significant difference from qualitative evaluation of kinematical analysis of techniques. In conclusion, the following are required for correct golf swing lesson; instant feedback through field lesson and qualitative evaluation of kinematical analysis of techniques to determine fundamental causes correctly.