Abstract
In a case of an automobile rear-end collision, scale of the collision which are the extent of vehicle damage and the injury of the passenger is affected by the speed change. Based on the photographic interpretation of the actual accident cases in the Seoul and the Incheon area, this study measured the depth of crush and calculated the speed change from the statement data of the accident and speed, and also injury data such as diagnosis, hospitalization days are collected. The period of hospitalization and diagnostics claimed proves to have no statistical correlation with the depth of vehicle crush and speed change. Based on the statistical analysis from this study and previous foreign studies, we found that there have been 78.1% of personal accidents didn't reach the injury threshold. There should be objective information on the scale of accident accepting the claims-to-be-injured in the future, and application of injury threshold level suggested are considered to be very useful.
후미추돌사고가 발생하면 사고의 규모인 차량손상정도와 승차자 상해는 속도변화에 영향을 받는다. 본 연구는 서울, 인천 지역에서 발생한 실제 사고사례자료로부터 사진판독에 의해 손상깊이를 측정하고 사고개황 및 속도에 관한 진술 자료로부터 속도변화를 산출하였으며, 진단기간, 입원일 등 상해발생관련 자료를 수집하였다. 손상깊이와 승차자의 상해.무상해의 유무 및 증상기간의 예측평가를 위한 손상깊이와 입원치료기간에 대한 관계영역도표를 구하여 실증적인 자료와 비교하였다. 또한, 수집한 실제 사고자료의 진단기간 및 입원일 등 상해정도는 통계분석결과 객관적 충격정도인 피추돌차의 손상깊이 및 속도변화와 전혀 상관관계가 없는 것으로 나타났는데, 이는 선행연구와 본 연구의 통계분석결과를 종합하여 설정한 상해역치에 미달하는 대인사고 사례가 약 78.1%로 거짓 또는 과장된 상해주장이 많은 것으로 나타났다. 향후 상해주장에 대한 인정은 사고 규모에 대한 객관적 정보의 제공 및 본 연구에서 제시한 상해역치 수준의 적용은 유용할 것으로 사료된다.