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The Study of Accident Cases Verification and Construction of It's Cause Diagnosis System of Power Cable Accident

케이블 사고 자가원인 진단시스템 구축 및 사고사례 검증에 관한 연구

  • 김영석 (전기안전연구원 설비안전팀) ;
  • 송길목 (전기안전연구원 설비안전팀) ;
  • 김선구 (전기안전연구원 설비안전팀)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

We have constructed the it's cause diagnosis system of power cable by Failure Mode Effect Analysis(FMEA) method because we have to cause analysis when the cable accident happened. This system was composed of data input of accident condition, presentation of the shape through pictograph and accident probability by FMEA method. According to each selection, the accident cause comments are showed by the accident occurrence possibility. Also, the verification of the it's diagnosis system through the cause analysis of the cable accident cases, the system agreed well with results that analyzed actual state.

전력케이블 사고 발생시에는 사고원인을 규명 해야하며, 본 연구에서는 FMEA 방법을 이용하여 케이블 사고에 대한 자가원인 진단 시스템을 구축하였다. 자가원인 진단 시스템은 사고당시의 데이터 입력, 픽토그래프를 통한 사고형태의 표현, FMEA 방식을 적용한 사고확률 값으로 구성되어 있으며, 각 선택에 따라 사고원인에 대한 사고가능성이 결과로 나타나게 된다. 또한 실제 케이블 사고사례의 원인분석을 통해 자가원인 진단 시스템을 검증한 결과, 이 시스템은 실제 분석결과와 잘 일치되었다.

Keywords

References

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