A Study on the Linear Function using Graphing Calculator and CBL - A Case Study Focused on Mathematics Education for the Gifted -

그래핑 계산기와 CBL을 활용한 1차 함수 탐구 - 초등 영재아를 중심으로 한 사례연구 -

  • Lee, Heon-Soo (Graduate School, Chonnam National University) ;
  • Park, Jong-Youll (Dept. of Math. Education, Chonnam National University) ;
  • Lee, Kwang-Ho (Dept. of Elementary Education, Korean National University of Education)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

In this paper, the researchers investigated the influence of graphing calculator in learning the concept of linear function for the gifted students. Elementary students who were taking a course in enrichment mathematics at Science Education Institute for the Gifted in Mokpo National University were selected for this study. The researchers analyzed students' processes of mathematical inference and conjecture, and students' algebraic description. We found the facts that the visualization using a graphing calculator and CBL is helpful to the gifted students in understanding concepts of liner function, finding the relationship between variables, analyzing and presupposing of graph. But, using graphing calculator can be a factor that disturbs learning of students who have too much of curiosity on graphing calculator.

본 논문은 1차 함수에 대한 교수 학습 과정에서 그래핑 계산기의 사용이 초등 수학영재학생들의 1차 함수의 개념을 이해하는데 어떠한 영향을 미치는가에 대하여 탐구하였다. 이를 위하여 목포대학교 영재교육원 초등 수학 기초 과정에 있는 학생을 대상으로 그래핑 계산기를 이용한 1차 함수 그래프의 시각화, 수학적 추론 및 수학화 과정을 분석하였다. 그 결과 그래핑 계산기를 활용한 1차 함수 그래프의 시각화가 초등영재학생들에게 함수의 개념을 이해하고, 변수들간 관계의 발견과 그래프의 분석, 그래프의 변화를 예측하고 확인하는데 도움을 주는 반면, 그래핑 계산기에 대한 학생들의 과도한 호기심은 학생들의 학습을 방해하는 요소로 작용할 수 있음을 확인할 수 있었다.

Keywords