DOI QR코드

DOI QR Code

The Development of Intelligent On-line Quiz Authoring Tool based on Bayesian Inference Network

베이지언 추론망 기반 지능형 온라인 퀴즈 저작도구의 개발

  • 박홍준 (순천대학교 교수학습개발센터) ;
  • 전영국 (순천대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2009.10.31

Abstract

In this paper, we present an on-line quiz authoring software that helps teachers create an intelligent on-line quiz. It is designed to give each student appropriate diagnostic report using Bayesian inference networks that represent the relationships among knowledge-items. Once the authors design and edit quizzes in quiz authoring page, the authoring tool automatically produces a knowledge-model based on Bayesian inference network, on-line quizzes, and student report pages. It turns out that the on-line quizzes generated by this tool help students identify their weak parts of subject, make learning strategies for the next learning steps and carry out supplementary learning for their weak knowledge-items.

본 논문에서는 교수자에게 학습자의 지식 요소별 진단을 해 주는 것이 가능한 지능형 온라인 퀴즈를 저작할 수 있도록 해주는 교육용 소프트웨어에 대하여 소개한다. 이 도구는 베이지언 추론망을 활용하여 학습 요소들 간의 관계를 표현함으로써 학습자 모델을 설계하고 베이지언추론에 의해 학습자의 지식을 추론하는 진단 엔진을 자동적 생성한다. 또한 이 도구는 온라인 퀴즈 페이지를 생성하며 퀴즈 풀이 후에 학습자 보고서를 제시하며 학습자 개인별로 부족한 학습 요소를 보충하기 위한 콘텐츠를 제공하는 기능을 갖추고 있다. 저작도구 자동생성 기법에 따라 개발된 이 지능형 온라인 퀴즈 저작도구는 학습자 개인의 부족한 학습 요소를 파악함으로써 그 진단 결과에 따른 학습전략 수립과 다음 학습 내용 선택 그리고 부족한 지식 요소를 보강하기 위한 보충학습을 수행하는데 도움을 주는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 강인애. "청소년과 e-Learning", 청소년문화포럼, Vol.17, pp.10-32, 2008.
  2. Teresa Martin-Blas, Ana Serrano-Fernandez, "The role of new technologies in the learning process: Moodle as a teaching tool in Physics", Computer & Education, Vol.52, (2009), pp.35-44, 2009. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.06.005
  3. Tanaka Yuya, Inoue Kenji, Nemoto Junko & Suzuki Katsuaki, "Comparative Analysis of Open Source CMSs, and Construction of Selection Support Site," Japan journal of educational technology, Vol.29 No.3, pp.405-413, 2005.
  4. Manolis Mavrikis & Antony Maciocia, "WALLIS: a Web-based ILE for Science and Engineering Students Studying Mathematics," Conference on Artificial Intelligence in Education 2003.
  5. Erica Melis, Eric Andres, Jochen Budenbender, Adrian Frischauf, George Goguadze, Paul Libbrecht, Martin P., Carsten Ullrich, "ActiveMath: A Generic and Adaptive Web-Based Learning Environment," International Journal of Artificial Intelligence in Education, 12, pp.385-407, 2001.
  6. 박홍준, 전영국, "컴퓨터 대수와 베이지언 추론망을 이용한 이 공계 수학용 적응적 e-러닝 시스템 개발", 한국콘텐츠학회논문지, 제8권 제5호, pp.276-286, 2008. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.5.276
  7. Mislevy, R.J., & Gitomer, D.H., "The role of probability-based inference in an intelligent tutoring system," User-Modeling and User-Adapted Interaction, 5, pp.253-282, 1996. https://doi.org/10.1007/BF01126112
  8. Joel Martin and Kurt Vanlehn, "Student assessment using Bayesian nets," Int. J. Human-Computer Studies 42 pp.575- 591, 1995. https://doi.org/10.1006/ijhc.1995.1025
  9. Roy Levy, Robert J. Mislevy, 2004, Specifying and Refining a Measurement Model for a Simulation-Based Assessment, CES Report 619, University of California, Los Angeles.
  10. 김명화, "학습자의 인지진단 방법에 관한 연구 - 분수의 인지과 정 모델에 Bayesian 추론망 모델 적용", 박사학위 논문, 고려대학교. 1997.
  11. 박홍준, 전영국, 장문석, "컴퓨터 대수 시스템을 이용한 이공계 수학용 이러닝 시스템 개발," 정보처리학회논문지 A, 제14-A 권 제6호, pp.383-390, 2007. https://doi.org/10.3745/KIPSTA.2007.14-A.6.383
  12. Kim, Sung-Ho, 2005, Stochastic ordering and robustness in classification from a Bayesian Network, Elsevier B. V, Decision Support Systems 39 (2005): 253-266. https://doi.org/10.1016/j.dss.2003.10.010
  13. 정영식, "디지털 교과서의 평가 준거 개발", 컴퓨터교육학회논문지, 제11권 제3호, pp.13-20, 2008.
  14. 정성무 외, "고등 교육 이러닝 품질관리 가이드라인(Ver. 2.0) 개발", 한국교육학술정보원, 2008.