DOI QR코드

DOI QR Code

An Empirical Study in the Effects of Six Sigma Project Management System on Project Balanced Scorecard

6시그마 프로젝트 관리시스템의 활용이 프로젝트 균형성과지표에 미치는 영향에 관한 실증적 연구

  • Yang, Jong-Gon (Dept. of Management, College of Economics and Commerce, Dankook University)
  • 양종곤 (단국대학교 경상대학 경영학부)
  • Published : 2009.08.31

Abstract

While six sigma project management systems have been widely used as a knowledge management systems, no one has proposed an empirical explanation for impacts of project management systems on project performance. This study proposes a structural equation model of the project management system that relates learning/growth, internal growth, customer performance, and financial effects based on six sigma project performance. The relationships are investigated using data collected from a sample of green and black belts. The results indicate that there are a causal relationship with use of project management and learning/growth and internal process, internal process and customer performance, and customer and financial performance. However, there is no relationship between internal process and financial effects. The results suggest that six sigma project system could effectively be implemented as a knowledge management system to improve six sigma performance of green an black belts. This study also compares index of SEM's model fit of research model and that of alternative models for further analysis. The result shows that index of research model of index is better than that of alternative model.

6시그마 프로젝트 관리 시스템은 6시그마 추진기업의 지식경영 시스템으로 활용되어 왔지만 벨트의 프로젝트 관리 시스템 활용이 프로젝트 성과에 미치는 영향에 대한 실증적 연구는 전무한 상황이다. 따라서 본 연구는 6시그마 프로젝트 관리시스템의 활용이 프로젝트 균형 성과지표에 미치는 영향을 구조방정식 모형을 통해 실증적으로 분석하였다. 연구 자료의 결과에 의하면 프로젝트 시스템의 활용은 6시그마 프로젝트 학습과 성장관점에 영향을 미치고, 학습과 성장 관점은 내부 프로세스 관점과 고객관점에 영향을 미치는 결과로 나타났다. 내부 프로세스는 고객관점 지표에 영향을 미치고 고객관점 지표는 재무성과에 영향을 미치는 분석의 결과가 도출되었다. 내부 프로세스는 재무성과에 직접적인 인과관계가 없는 것으로 귀결되었다. 연구모형과 더불어 대안모형 분석이 추가로 이루어졌는데 연구모형이 대안모형보다 모형 적합도에서 나은 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 고성삼, 이창수, "중소제조기업의 균형성과지표에 의한 경영성과측정," 중소기업연구, 제 2권 제 4호, pp.99-129, 2002.
  2. 마이클 해리, 리처드 슈뢰더 지음, 안영진 옮김, 6시그마 기업혁명, 김영사, 2000.
  3. 박무현, 박정아, "관광호텔산업의 BSC 관점간의 연계성 분석," 관광학 연구, 제 28권 제 3호, pp. 161-179, 2004.
  4. 유선우, "린시그마(LSS)가 기업성과에 미치는 영향에 관한 실증연구," 단국대학교 대학원 박사학위 논문, 2008.
  5. 양종곤, "6시그마 프로젝트 평가시스템 현황과 대안 연구," 한국산업정보학회, 제 13권, 제 5호, pp.124-132, 2009.
  6. 이충섭, "중소기업 균형성과지표의 관점별 인과관계 분석," 회계정보연구, 제 24권 제 2호, pp.113-130, 2005.
  7. 이학식, 임지훈, 구조방정식 모형분석과 AMOS 7.0, 법문사, pp. 27-190. 2008.
  8. 이홍주, 유기현, 김종우, 박성주, "정부출연 연구소 연구개발팀의 지식경영시스템 활용분석," 경영정보학연구, 제 13권, 제 13호, pp. 243-259, 2003.
  9. 장승권, 최종인, 홍길표, 정자혜, "지식활동프로세스와 지식경영시스템: 삼성 SDS의 지식활동과 아리샘 활용 비교연구, 지식경영연구, 제 14권, 제 1권, pp.53-64, 2003.
  10. 정연도, 박정대, "철강업의 경영성과와 성과동인간 구조적 관계에 관한 연구," 회계저널, 제 10권 제 4호, pp.81-113, 2001.
  11. M. Alvai, and D. E. Leidner, "Review:Knowledge Management and Knowledge Management Systems:Conceptual Foundations and Research Issues," MIS Quarterly, Vol. 39, No. 5, pp.107-136, 2001.
  12. T. H. Davenport, L. Sirkka and C. B. Nichael, "Improving Knowledge Work Process," Sloan Management Review, Summer, Vol. 37, No. 4, pp. 53-65, 1996.
  13. T. H. Davenport and L. Prusak, Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, 1998.
  14. K. M. Henderson and J. R. Evans, "Successful Implementation of Six Sigma: Benchmarking General Electric Company," Benchmarking: An International Journal, Vol. 7. No. 4, pp. 260-281, 2000. https://doi.org/10.1108/14635770010378909
  15. R. S. Kaplan and D. P. Norton, Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System, Harvard Business Review, Jan.-Feb., pp.75-85, 1996.
  16. R. S. Kaplan and D. P. Norton, Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes, Boston, MA: Harvard Business School Publishing Co, 2004.
  17. I. Nonaka and H. Takeuchi, The Knowledge-Creating Company: How Japanese Create the Dynamics of Innovation, Oxford University Press, New York:N, 1995.
  18. L. Prusak, Knowledge in Organization, Butterworth-Heinemann, 1997.
  19. J. B. Quinn, P. Anderson, and S. Filkestein, "Managing Professional Intellect: Making the Most of the Best. In: Havard Business Review on Knowledge Management," Harvard Business School Press, Boston, pp. 181-205, 1996.