Abstract
Displacement of the bridge and additional rail stress due to interaction between track and bridge should be limited to the design criteria. Interaction analysis was conducted to investigate the displacement and additional rail stress on CWR in high speed railway bridge. Particularly, various parameters affecting interaction phenomena were taken into account in the analysis to enhance an applicability. These parameters included configuration of structure, stiffness of deck and support, steel/concrete bridge, ballast/concrete track and FM/MFM type etc. The results were presented in the form of the design chart which could be useful in preliminary design of the bridge.
장대레일이 교량구간에 설치되면, 궤도와 교량의 상호작용에 의하여 부가축력과 변위가 발생하게 되므로 설계단계에서 장대레일의 부가축력 및 변위 검토가 필요하다. 본 논문에서는 장대레일 상호작용에 영향을 미치는 주요 인자들을 변수로 종방향 상호작용해석을 수행하였으며, 교량설계단계에서 장대레일 부가축력 및 변위 검토를 간단히 수행할 수 있도록 설계차트로 정리하였다. 본 논문에 제시된 설계차트는 고속철도 교량에 대한 결과로써, 강교량 및 콘크리트 교량, 자갈궤도 및 콘크리트궤도, 단순교(FM방식) 및 연속교(MFM방식)에 대하여 하부강성 및 상부강성별 설계차트로 구분하여 제시되었다.