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A Development of an Adviser Tool for the ABEEK Accredited Program using Curriculum Flowchart

교과목 이수체계도를 이용한 공학교육인증 프로그램을 위한 교과 이수 지도 도구의 개발

  • 이태호 (울산대학교 컴퓨터정보통신공학부) ;
  • 이명준 (울산대학교 컴퓨터정보통신공학부) ;
  • 이정철 (울산대학교 컴퓨터정보통신공학부)
  • Published : 2009.08.31

Abstract

ABEEK, an independent non-governmental organization, is the recognized accreditor for the educational programs in engineering and related disciplines. ABEEK has developed the standard accreditation criteria to meet diverse needs of the engineering and related communities in Korea. A student attending at the accredited program has to complete the required courses and elective courses according to the curriculum flowchart to meet the accreditation criteria for a bachelor. Therefore an efficient and effective tool is necessary to support the adviser to monitor the completion of the required courses and elective courses according to the curriculum flowchart. In this paper, we describe an adviser tool developed. To develop an adviser tool. we established databases which contain the information of courses and their relations according to the curriculum flowchart. Adviser tool was developed to analyze student's DegreeAudit and represent the current completion information on the curriculum flowchart for effective monitoring. A closed test was performed and showed the increase of efficiency to meet the accreditation criteria for a bachelor.

한국공학교육인증원은 사단법인으로 공학 및 관련 학과의 교육 프로그램을 인증하는 기관으로서 국내의 공학 및 관련 사회의 광범위한 요구를 충족시키기 위해 프로그램 인증기준을 정하였다. 공학인증 프로그램에 참여하는 학생은 인증 기준에 부합되도록 프로그램에서 정한 이수체계에 따라 교과목을 이수하여야 학사 학위를 취득할 수 있다. 따라서 학생들의 교과과정 이수 상황을 효율적으로 확인하고 지도할 수 있는 도구가 필요하다. 본 논문에서는 구현된 교과과정 이수 지도 도구의 구조 설계 및 개발 내용에 대하여 기술한다. 도구를 구현하기 위하여 교과목 정보 데이터베이스와 이수체계에 따른 과목별 선수관계 정보 데이터베이스를 구축하였다. 그리고 학생별로 이수현황표를 분석하여 이수현황 정보를 추출하고 이를 효율적으로 확인하고 지도할 수 있도록 이수체계도상에 표현하였다. 실험결과 개발된 이수 지도 도구를 활용한 이수지도가 수강신청원 위주로 된 방법보다 지도효과가 높음을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 한국공학교육인증원홈페이지, http://www.abeek.or.kr/
  2. 울산대학교 학사정보시스템, http://uwin.ulsan.ac.kr
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