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A Study on the effects of prefrontal lobe neurofeedback training on the corelation of children by timeseries linear analysis

시계열 선형분석을 통한 유아들의 좌우뇌균형에 전전두엽 뉴로피드백 훈련이 미치는 영향 연구

  • Bak, Ki-Ja (Dept. of Neuroscience Seoul University of Buddhism) ;
  • Park, Pyung-Woon (Dept. of Neuroscience Seoul University of Buddhism) ;
  • Ahn, Sang-Kyun (Dept. of Neuroscience Seoul University of Buddhism)
  • 백기자 (서울불교대학원대학교 뇌 과학) ;
  • 박병운 (서울불교대학원대학교 뇌 과학) ;
  • 안상균 (서울불교대학원대학교 뇌 과학)
  • Published : 2009.07.31

Abstract

This study was to examine the effectiveness of prefrontal Neurofeedback training by observing the pre and post brainwave measurement results of about Y kindergarten kids 50 (experimental group 25.comparative group 25) subjects who have shown corelation, in between the months of Mar. 2008 and Nov. 2008. As the brainwaves are adjusted by timeseries linear analysis, the result confirmed the differences of both corelation. The result of the study suggest Neurofeedback technique's possibility in positively affecting the subjects' corelation and mental state.

본 연구는 유아시기에 정서적 성향에 영향을 미치는 좌우뇌의 균형적 발달이 가능한가를 보기위하여 2008 3월부터 2008년 11월까지 Y 유치원 원아50명(실험군 25명, 대조군 25명)의 뇌파를 검사하여 뉴로피드백 훈련 전과 훈련 후의 좌우 뇌 균형 정도 차이를 보고자 하였다. 훈련 전과 후의 좌우뇌 정도는 시계열 선형 분석을 통하여 비교하였으며, 연구검증 결과 뉴로피드백 훈련을 적용한 원아들에서 좌우뇌 균형 지수에서 유의미한 차이를 보였다. 이 결과는 전전두엽 뉴로피드백 훈련이 유아들의 좌우뇌 균형을 높여 주었으며 정서적 성향에 긍정적인 영향을 미쳤다고 본다.

Keywords

References

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