Research on Consumer Attitudes and a Semiological Analysis of Cosmetic Brand Logos

화장품 브랜드 로고의 기호학적 분석과 소비자 태도에 관한 연구

  • 한혜미 (이화여자대학교 소비자학과) ;
  • 정순희 (이화여자대학교 소비자학과)
  • Published : 2009.08.30

Abstract

Most consumers prefer certain brand logos of cosmetics in accordance with their cognized brand image and self image. In other words, consumers select particular brands from various brands in the market based on their image. The purpose of this study is to find out which factors affect a consumer's attention of cosmetic brand logos. The brand logo that has an abstractive image, sign, and brand pursues the consumer who purchases the cosmetic product and image. The semistic analytic method of pierce was used. The major findings are as follow. 1) The image of the logo of a female consumer is a significant difference in the educational level variable. The result compares, according to marital status and educational level, the traditional characteristic from the logo of the image. 2) There is a significant difference in the logo type. It follows the educational level variable in female consumers. The result compares a preference by inserting a picture in the logo. A high preference appears based on age, marital status, occupation, and income. 3) There are significant differences in demographics school register with attitude of the logo. It follows the attitude that appeared about in age. Finally, when examining closely the effects between cosmetics' brand logo and logo's implications, there are significant differences in the income level, educational level, age, and marital status. The feminine consumer tends to prefer accordance between the cosmetics brand logo and the logo's implications.

Keywords

References

  1. 강이주 신자빈(2006). 소비성향에 따른 화장품 소비자의 구매 결정요인 분석. 소비문화연구, 9(4), 83-103
  2. 김영일 윤차영 김현종(2004). 브랜드이미지와 자아이미지가 제품 선택 시 미치는 영향에 관한 연구, 산학경영연구, 17, 83-110
  3. 김정숙(2005). 화장품 브랜드 로고의 변화추이와 포장디자인 과의 상관관계 연구, 홍익 대학교 산업미술대학원 석사 학위 논문
  4. 류현주 홍금희(2001). 성인여성의 자기이미지와 상표이미지 및 쇼핑 성향에 관한 연구, 한국의류학회지, 25(8), 1367-1377
  5. 배남진(2003). 브랜드 로고의 감성 이미지 평가에 관한 연구-인 터넷 검색 포탈 사이트의 로고를 중심으로, 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  6. 백경진 김미영(2004). 화장품 구매행동과 영향 변인 연구-의복 관여도, 연령, 얼굴만족도를 중심으로, 한국의류학회지, 28(11), 1372-1383
  7. 백승국(2004). 문화기호학과 문화콘텐츠. 다할미디어
  8. 안길상 이재록 민경현(2005). 브랜드 이미지, 브랜드 신뢰 및 브랜드 애호도의 구조적 관계- 금융브랜드 이미지를 중심으로. 광고연구, 69, 115-137
  9. 유창조 홍성태 정혜은(2006). 여성의 화장에 대한 욕구와 그에 따른 화장품 소비행위에 대한 심층연구. 경영학연구, 35(1), 21-49
  10. 이두원(2000). 브랜드 네이밍에 대한 기호학적 탐색연구: 퍼어 스의 기호학과 커뮤니케이션 전략을 중심으로. 사회과학 논총, (22), 125-150
  11. 이민경(2005). 스포츠브랜드 로고의 기호학적 분석. 복식문화 연구, 14(2), 177-191
  12. 이민경(2006). 의류브랜드 로고마크의 특성에 관한 연구- 유니 섹스 캐주얼 브랜드를 중심으로. 복식문화연구, 13(5), 833-843
  13. 이윤철 조범식(2000). 스포츠 브랜드 로고에 따른 소비자 행동 에 관한 연구. 스포츠과학논집, 6, 35-54
  14. 이현정 김미영(2004). 의복이미지와 화장이미지에 관한 기존 연구 분석. 한국의류학회지 54(7), 91-106
  15. 이홍민(2006). 브랜드이미지 강화를 위한 포장디자인에 관한 연구: 태평양 '설화수'기초화장품을 중심으로, 경남대 학교 교육대학원 석사학위 논문
  16. 채정숙(2001). 여대생의 인구통계적 특성에 따른 화장품 구매 행동 실태분석. 사회과학연구. 9(3), 315-347
  17. 최원주(2007). 여성의 자아 이미지 인식을 통한 브랜드 이미지의 전략적 접근: 광고 속 여성모델의 이미지를 중심으로. 주관성 연구, 15, 93-120
  18. 한상만 최주리 김광원(2000). 어떤 로고가 선호되는가, 광고 학연구, 11(2), 149-167
  19. Bottomley Paul. A .Doyle John. R.(2006). The interactive effects of colors and products on perceptions of brand logo appropriateness, Marketing Theory, 6(1), 63-83, Sage publications https://doi.org/10.1177/1470593106061263
  20. James G. Berry, J. Duncan Dewitt Laura, Dzier Mark (2008). Inventing Brands: Opportunities at the Nexus of Semiotics and Intellectual Property. Design Management Review
  21. Rodney J.Clarke(2001). Socail semiotic contributions to the systemic semiotic workpractice framework. Sign Systems Studies, 29(2), 587-605
  22. Bernd H. Schmitt and Alexander Simonson(1997). 번 슈미츠의 미학적 마케팅. 김앤김북스