DOI QR코드

DOI QR Code

Assessment for Extending Span Ranges of PSC Girder Bridges : II. Application to a Sample Bridge

PSC 거더교의 장경간화 평가 기법 : II. 예제 분석

  • 전세진 ((주)대우건설 기술연구원 토목연구팀)
  • Received : 2009.01.30
  • Accepted : 2009.03.30
  • Published : 2009.05.31

Abstract

The purpose of this study is to investigate several strategies that can be used to extend the span of conventional PSC girder bridge and to propose a systematic procedure to evaluate the effect of each strategy on the span. In the preceding companion paper, fundamental equations were derived which constitute the assessment graphs and a possible domain for the design. Quantitative evaluation for extension of the span follows here by adopting a sample PSC girder bridge. It apparently shows a number of advantages of the proposed scheme in finding out why and how each strategy contributes to the span extension and in suggesting further improvement for a longer span. The results imply that increasing the strength of a girder, the multistage prestressing with the secondary tendons prestressed before composite action with a deck, and Decked PSC girder are very effective among the strategies examined. It is expected that the span of the PSC girder bridge can be well extended up to 50 m to 70 m which corresponds to a span of the conventional box girder bridges.

이 연구의 목적은 PSC 거더교를 통상적인 경간 이상으로 장경간화할 수 있는 기법들을 고찰하고, 각 기법이 경간에 미치는 영향을 평가하는 체계적인 방법론을 제안하는 것이다. 전편 논문에서는 평가에 필요한 그래프를 구성하는 기본적인 수식들을 유도한 바 있다. 여기에서는 이러한 방법론을 PSC 거더교 예제에 적용하여 각 장경간화 기법들이 미치는 영향을 정량적으로 분석하였다. 제안된 도식적인 방법은 각 기법이 장경간화에 기여하는 이유를 일목요연하게 파악할 수 있고, 더 나아가 장경간화를 위한 개선점을 용이하게 도출할 수 있는 장점이 있음을 보였다. 분석 결과 여러가지 기법들 중 특히 거더의 고강도화, 바닥판 합성 전 2차 긴장을 실시하는 다단계 긴장 기법, Decked PSC 거더 기법 등이 장경간화에 크게 기여하는 것으로 나타났다. 장경간 거더의 증가된 자중에 대처할 수 있는 시공성 및 경제성만 뒷받침된다면 PSC 거더교도 기존 박스거더교의 영역인 50~70 m 경간까지 충분히 설계 및 시공될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 김영진, 정철헌, 박칠림(1997) 급속 시공을 위한 프리캐스트 콘크리트 교량 바닥판의 활용, 콘크리트학회지, 한국콘크리트학회, 제19권 제1호, pp. 68-75.
  2. 민경환, 이재용, 정해문, 안태송, 윤영수(2008) I형 PSC 거더에 적용된 고강도 콘크리트의 허용인장응력 증가 효과, 대한토목학회 정기학술대회 논문집, 대한토목학회, pp. 433-436.
  3. 박영하, 김우종(2008) 표준 형식 PSC 빔 거더교의 저형고 장경간화, 콘크리트학회지, 한국콘크리트학회, 제20권 제3호, pp. 20-25.
  4. 신현묵(2008) 프리스트레스트 콘크리트, 제10판, 동명사.
  5. 전세진, 박인교, 김광수, 이만섭, 조재열, 박찬민(2008) 실측값을 활용한 긴장재 마찰계수의 산정, 콘크리트학회 가을학술발표회 논문집, 한국콘크리트학회, pp. 297-300.
  6. 전세진, 최명성, 김영진(2009) PSC 거더교의 장경간화 평가 기법: I. 경간 평가 기법의 제안, 대한토목학회논문집, 대한토목학회, 제29권, 제3A호, pp. 235-241.
  7. 한국도로공사 도로연구소(1998) 콘크리트 장경간보 개발에 대한 연구.
  8. 한국도로교통협회(2005) 도로교설계기준.
  9. Abdel-Karim, A.M. and Tadros, M.K. (1992) State-of-the-Art of Precast/Prestressed Concrete Spliced I-Girder Bridges, Precast/Prestressed Concrete Institute(PCI).
  10. American Association of State Highway and Transportation Officials( AASHTO) (2002) Standard Specifications for Highway Bridges, 17th Ed.
  11. Bardow, A.K., Seraderian, R.L., and Culmo, M.P. (1997) Design, fabrication and construction of the New England Bulb-Tee girder, PCI Journal, Vol. 42, No. 6, pp. 30-40.
  12. Cisneros, R.A., Fulginiti, L.H., Krause, S.L., Medlock, R.D., and Wandzilak, T.J. (2008) Decked girders for accelerated bridge construction, Proceedings: Accelerated Bridge Construction - Highway for Life Conference.
  13. Meir, J.V., Cicciarelli, M.R., Ramirez, J.A., and Lee, R.H. (1997) Alternatives to the current AASHTO standard bridge sections, PCI Journal, Vol. 42, No. 1, pp. 56-66.
  14. Precast/Prestressed Concrete Institute(PCI) (2003) Precast Prestressed Concrete Bridge Design Manual, 2nd Ed.
  15. Smith, M.Z., Li, Y., and Ahlborn, T.M. (2008) Analysis of longitudinal joint connections for decked precast prestressed concrete girder bridges, Proceedings: Accelerated Bridge Construction - Highway for Life Conference.
  16. White, C.D. and Castrodale, R.W. (2004) Extending Span Ranges of Precast Prestressed Concrete Girders, National Cooperative Highway Research Program(NCHRP) Report 517, Transportation Research Board.