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공동주택 주차장 설치기준

Estimation of Parking Requirements of an Apartment

  • 오재학 (한국교통연구원 종합물류연구본부) ;
  • 박준식 (한국교통연구원 종합물류연구본부)
  • 투고 : 2009.04.02
  • 심사 : 2009.05.22
  • 발행 : 2009.07.31

초록

본 연구에서는 주차이용실태조사 자료를 사용하여 주차장법의 공동주택 주차장 설치기준을 검증하였다. 검증결과 주차장법에서 제시한 연상면적에 따른 주차장 설치기준은 주차이용실태조사 자료와 상당히 유사하게 나타나지만 지역과 주택규모에 따른 차이는 유의미하지 않은 것으로 드러났다. 이에 반해 세대수는 연상면적보다 주차수요와 더 강한 상관관계를 보이며, 세대수에 따른 주차장 설치기준은 지역과 주택규모에 따라 그 차이가 유의미한 것으로 분석되었고 일반적인 상식과도 잘 부합한다. 분석결과에 따라 지역과 주택규모에 따른 6개 그룹별로 세대수에 따른 주차장 설치기준을 산정하였다. 각 그룹별로 세대별 주차대수 자료의 분포에 적합한 통계분포를 추정하고 추정된 분포의 평균값을 세대수에 따른 주차장 설치기준으로 제시하였다. 세대수에 따른 주차장 설치기준은 그 상대적, 절대적인 값의 크기를 쉽게 인식할 수 있는 장점이 있으며 실제 주차이용실태조사 자료와도 매우 잘 부합하는 것으로 판단된다.

This study verifies parking requirements of an apartment suggested in parking generation law in Korea through analysing the surveyed parking generation rate. It is revealed that the parking requirements according to the gross floor area in parking generation law is similar to the surveyed parking generation rate as an average but the differences of each requirements by region and apartment's size are not significant. Parking generation rate results in strong correlation with the number of household rather than the gross floor area, and the new requirements suggested in this study, based on the number of household, shows significant difference by region and apartment's size, which is consistent with common sense. This study suggests parking requirements of an apartment, based on the number of household, by region and apartment's size for 6 groups. Surveyed parking generation rate of each group is fitted to statistical distribution and the mean value of fitted statistical distribution is suggested as the parking requirements of each group. Parking requirements based on the number of household is easily recognized of its relative and absolute value, and moreover is consistent with the surveyed parking generation rate.

키워드

참고문헌

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