교수의 연구 성과에 있어서 평판효과

Reputation Effects in Professors' Research Performances

  • 발행 : 2009.04.30

초록

본 연구는 BK21사업에 보고된 교수 연구실적 자료를 이용하여 교수 연구성과의 결정요인으로서 평판효과를 실증분석하였다. 평판의 유인제공 효과에 대한 기존 이론에 의하면 교수들은 자신의 능력에 대한 시장의 인식이 불확실하고 소속 집단 내의 동료들의 능력에 대한 시장의 인식이 확실할수록 연구 성과 제고를 위해 더 많은 노력을 기울인다. 본 연구는 이러한 평판효과의 가설이 타당함을 확인했다. 또한 교수 집단의 경우 연령 기준으로는 이세대 집단 구성하에서, 실적의 불확실성 기준으로는 동질적 집단 구성하에서 연구 성과가 더 높아짐을 확인했다.

This paper exploited the data reported in BK21 program of professors' research performances and analyzed the effects of reputational concerns on professors' research performances. According to the established theory of reputation effects in incentive provision, a professor's research incentive gets stronger if one's ability is less known, and one's colleagues' abilities are better known. We confirmed this theoretical hypothesis of reputation effects. Moreover, we found that a professor's research incentive was larger under inter-generational grouping in terms of age distribution and homogeneous grouping in terms of ability uncertainty.

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