The Effects of Dynamic Assessment in Terms of Scaffolding Group Types and Young Children's Measurement Ability Levels

스캐폴딩 집단유형 및 능력수준에 따른 역동적 평가과정이 유아의 측정능력에 미치는 영향

  • 고은미 (대구보건대학 유아교육과) ;
  • 남미경 (대구한의대학교 아동복지학과) ;
  • 황해익 (부산대학교 유아교육과)
  • Received : 2009.06.30
  • Accepted : 2009.09.11
  • Published : 2009.10.31

Abstract

This study analyzed the effects of dynamic assessment in terms of scaffolding group types and young children's measurement ability levels. Participants were five-year-old children in Busan divided into 2 experimental groups and control groups. The Assessment Tools for Young Children's Measurement Ability (Ko & Hwang, 2008) consisted of 4 sub tests for ‘length', 'width', and 'weight' concepts. Data were analyzed by t-test and ANOVA. Results showed significant differences between experimental and control groups in post-test scores, but no significant differences between individual and peer collaboration groups in amount of scaffolding. Significant improvements showed in all of the measurement ability level groups : individual higher, individual lower, peer collaboration higher and peer collaboration lower level scaffolding groups.

Keywords

References

  1. 고은미.정명숙.황해익(2008). 참조물을 활용한 역동적평가의 교수과정이 유아의 측정능력에 미치는 영향. 아동학회지, 29(1), 275-292.
  2. 김덕건.김판희(1996). 유아 문제해결 과정에서의 Scaffolder 역할에 대한 연구. 유아교육연구, 16(1), 63-81.
  3. 김덕건.김판희(1998). 또래간 집단유형과 교사의 참여가 유아의 문제해결능력에 미치는 효과. 유아교육연구, 18(2), 263-282.
  4. 김미숙(1999). 협동학습이 유아의 수학 문제해결 능력에 미치는 영향. 덕성여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 김현진(1994). 협동적 과제수행에서 또래 유아간 상호 작용이 과제수행력에 미치는 영향에 관한 연구. 덕성여자대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  6. 남미경(2007). 유아의 기하능력에 대한 소집단 역동적 평가방법의 교수효과. 열린유아교육연구, 12(6), 259-286.
  7. 박정수(1999). 동질집단과 이질집단 또래 상호작용학습이 유아의 과제수행 협력도 몇 성취도에 미치는 효과. 동아대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  8. 이소은.조재현(2004). 대쌍협력 활동에서 단일연령쌍과 혼합연령쌍 유아의 인지수준 변화와 협상전략. 인간발달연구, 11(1), 35-48.
  9. 이정화(2006). 유아의 능력수준 및 성에 따른 쌍 협동학습이 과제수행에 미치는 효과. 미래유아교육학회지, 13(3), 185-207.
  10. 이정화.박정언(2009). 인지적.사회적 변인을 함께 고려한 또래 쌍 협력활동이 유아의 과제 수행력에 미치는 효과. 아동학회지, 16(1), 127-148.
  11. 이정화.이경선(2007). 쌍 구성방법에 따른 협력활동에서의 또래 상호작용과 과제수행력. 미래유아교육학회지, 14(2), 181-208.
  12. 송연숙.최혜진(1999). 유아의 수세기 지식과 산수 문장제 해결 능력에 관한 연구. 유아교육논총, 9, 111-132.
  13. 조형정(2003). 협동학습의 효과 및 내적과정에 대한 분석. 교육방법연구, 15(1), 105-126.
  14. 채수경(2004). 역동적 평가에 기반한 문제해결 전략 지도가 수학 학습부진아의 문장제 문제풀이 성취도에 미치는 효과. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 최종욱(2007). 스캐폴더 집단 간 스캐폴딩의 빈도, 유형, 학습 효과의 차이 분석. 미래유아교육학회지, 14(2), 137-179.
  16. 최혜진(2007). 패턴과제를 활용한 유아학습 잠재력 평가도구 개발연구. 열린유아교육연구, 12(5), 451-477.
  17. 한순미(1993). 귀납적 추론과제에서의 아동의 근접발달대 측정. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  18. 허혜경(1994). 유아간 또래공동작업의 인지적 효과에 관한 연구. 건국대학교 대학원 박사학위논문.
  19. 황정규(1998). 교육심리학의 교육현장적용과 과제. 교육심리연구, 12(2), 27-50.
  20. 황해익(2006). 유아의 수학학습잠재력 측정도구의 개발연구. 열린유아교육연구, 11(2), 251-278.
  21. 황해익.조희숙(1992). 유아의 학습잠재력 측정도구의 개발-Vygotsky 이론을 중심으로. 유아교육논총, 2, 65-86.
  22. 황해익.남미경(2007). 유아의 기하학습잠재력 측정을 위한 역동적 평가도구 개발연구. 유아교육학논집, 11(2), 137-160.
  23. 황해익.유수경(2008). 유아 수학학습능력의 역동적 평가에 대한 교수효과 연구. 열린유아교육연구, 13(2), 165-184.
  24. 황해익.최혜진.고은미(2006). 유아수학학습잠재력의 역동적 측정과정에서 나타난 발달적 경향 및 교수 효과성 분석. 유아교육연구, 26(3), 59-82.
  25. Azmitia, M. (1988). Peer interaction and problem solving : When are two heads better than one? Child Development, 59, 87-96. https://doi.org/10.2307/1130391
  26. Bodrova, E., & Leong, D. J. (1996). 정신의 도구 : 비고츠키 유아교육(김억환.박은혜 역). 서울 : 이화여자대학교 출판부(원저 1996 출판).
  27. Bryant, B. R., & Rivera, D. P. (1997). Educational assessment mathematics skill and abilities. Journal of Learning Disabilities, 30, 57-68. https://doi.org/10.1177/002221949703000105
  28. Campion, J. C. & Brown, A. L. (1987). Linking dynamic assessment with school achievement with school achievement. In C. S Lidz(Ed), Dynamic assessment(pp.82-115). New York : Guilford Press.
  29. Cohen, E. J. (1986). Designing group work : Strategies for the heterogeneous classroom. New York : Teacher College Press.
  30. Collins, A. (1991). Cognitive Apprenticeship and Instructional Technology. L. Idol & F. Jones(ed.). Educational Values and Cognitive Instruction : Implications for Redorm. Lawrence Erlbaum Association.
  31. Ferrara, R. A. (1987). Learning mathematics in the zone of proximal development : The importance of flexible use of knowledge. Unpublished doctoral dissertation, University of Illinois, Urbana Champaign.
  32. Gauvain, M., & Rogoff, B. (1989). Collaborative problem solving and children's planning skills. Developmental Psychology, 29, 139-151.
  33. Golbeck, S. L. (1998). Peer collaboration and children's representation of the horizontal surface of liquid. Journal of Applied Developmental Psy-=chology, 19(4), 571-592. https://doi.org/10.1016/S0193-3973(99)80056-2
  34. Hooper, A., & Hannafin, M. J. (1988). Cooperative CBI : The effect of heterogeneous vs. homogeneous grouping on the learning of progressively complex concepts. Journal of Educational Computing Research, 4, 413-424. https://doi.org/10.2190/T26C-3FTH-RNYP-TV30
  35. Jitendra, A. K. (1991). An investigation of third-grade student's mathematical word problem-solving utilizing dynamic assessment. Unpublished doctoral dissertation, University of Oregon.
  36. Jitendra, A. K., & Kameenui, E. J. (1996). Expert's and novice's error patterns in solving part-whole mathematical word problem. The Journal of Educational Research, 90(1), 42-51. https://doi.org/10.1080/00220671.1996.9944442
  37. Slavin, R. E. (1980). Effects on individual leaning expectation on students achievment. Journal of Educational Psychology, 72, 520-524. https://doi.org/10.1037/0022-0663.72.4.520
  38. Slavin, R. E. (1984). Team assisted individualization : Cooperative learning and individualized instruction in the mainstreamed classroom. Remadial and Special Education, 5, 33-42.
  39. Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2006). 학습잠재력 측정을 위한 역동적 평가(염시창 역). 서울 : 학지사(원전 2002 출판).
  40. Tudge, J. R. H. (1990). Vygotsky, the zone of proximal development, and peer collaboration : Implications for classroom practice. In L.C. Moll(Ed.). Vygotsky and education(pp.157-172). New York : Cambridge University Press.
  41. Tudge, J. R. H. (1992). Processes and consequence of peer collaboration : A Vygotskian analysis. Child development, 63, 1364-1379. https://doi.org/10.2307/1131562
  42. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society ; The development of higher psychological processes. Cambridge, MA : Harvard University Press.
  43. Webb, N. M. (1991). Task-related verbal interaction and mathematics learning in small groups. Journal of Research in Mathematics Education, 22, 366-389. https://doi.org/10.2307/749186
  44. Webb, N. M., & Cullian, L. K. (1983). Group interacion and achievement in small groups : Stability over time. American Educational Research Journal, 20, 411-423. https://doi.org/10.3102/00028312020003411
  45. Yager, S. Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1985). Oral Discussion, Group -to-lndividual Transfer, and Achievement in Cooperative learning Groups. Journal of Educational Psychology, 77, 60-66. https://doi.org/10.1037/0022-0663.77.1.60