Comparison of Mathematically Gifted Students and Non-gifted Students in Perception of Learning Environments and Affective Characteristics

수학영재학생들과 일반학생들의 학습관련 인식과 정의적 특성 비교

  • Received : 2009.06.08
  • Accepted : 2009.09.11
  • Published : 2009.10.31

Abstract

The purpose of this research was to compare mathematically gifted students with non-gifted students in perception of learning environments, learning ability beliefs, and preference for problem-solving and task. Thirty-seven mathematically gifted students and 75 general students in middle school completed questionnaires about perceptions about mathematics. Data were analyzed by ${\chi}^2$ test and t-test. Compared with general students, mathematically gifted students estimated their talents for mathematics higher, studied mathematics more, expended more time and effort to solving difficult problems, put learning mathematics itself as their primary purpose for studying mathematics and regarded inappropriate environments as the major obstacle to mathematics study. Mathematically gifted students perceived their parents' support higher, solved problem creatively, and had higher preference for challenging tasks.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부(2007). 제 2차 영재교육진흥종합계획, 교육인적자원부.
  2. 김명숙.정대련.이종희(2002). 과학영재의 창의성, 환경, 그리고 학업적 자기효능감에 관한 연구. 아동학회지, 23(3), 91-108.
  3. 김미숙(2008). 영재와 영재교육의 이해. 한국수학교육학회 주최 제 13회 국제수학영재교육 세미나 프로시딩, 1-14.
  4. 김미숙.조성희.윤초희.진석언(2004). 중학생 영재의 지적.정의적 특성에 따른 효과적인 교수 학습 전략 탐색. 수탁연구 CR 2004-40. 한국교육 개발원.
  5. 김선희.김기연.이종희(2005). 중학교 수학영재와 과학영재 및 일반학생의 인지적.정의적.정서적 특성 비교. 한국수학교육학회지 시리즈 A, 44(1), 113-124.
  6. 김정휘(2001). 가족이 영재성 발달에 끼치는 영향. 영재교육연구, 10, 109-138.
  7. 김흥원.윤초희.윤여홍.김현철(2003). 초등 영재학생의 지적.정의적 행동특성 및 지도방안 연구. 서울 : 한국교육개발원.
  8. 배남주.여성희(2004). 과학 영재성 판별 및 부모의 특성에 관한 연구-사설 영재교육기관을 중심으로. 한국생물교육학회지, 32(3), 247-255.
  9. 서정희.최재혁.김용(2007). 고등학교 과학영재학생과 일반학생의 생애학습능력비교. 한국생물교육학회지, 35(1), 61-72.
  10. 서종진.황동주(2004). 영재학생과 일반학생의 수학 창의성과 수학자기효능감에 대한 차이에 관한 연구. 수학교육 논문집, 18(3), 209-226.
  11. 신종호.서정희.최재혁.김용남.김윤근.이현주(2007). 사고유형에 따른 영재 아동과 일반 아동의 학습 선호 활동의 차이 연구. 초등과학교육, 25(5), 495-506.
  12. 심재영.박병기.김언주.김금희(2007). 과학영재와 일반학생의 목표 지향성 차이에 관한 연구. 인문학연구, 34(1), 59-79.
  13. 윤여홍.김언주.문정화.김명환(2001). 국제과학올림피아드에 참가한 과학영재의 재능발달에 끼친 요인과 방해 요인에 관한 연구. 영재교육연구, 11(3), 245-270.
  14. 윤초희(2005). 영재성 유형과 학년 수준에 따른 동기 및 인지적 특성. 영재와 영재교육, 4(2), 53-72.
  15. 윤초희.김홍원(2004). 지적으로 우수한 영재아의 형식적 사고, 창의력 및 초인지에 관한 연구. 교육심리연구, 18(2), 49-68.
  16. 이영주(2005). 영재와 학력우수 아동의 행동특성에 대한 교사의 지각. 아동학회지, 26(4), 293-302.
  17. 조석희.강민희.이혜주.한석실.안도희(2005). 영재성의 발달 및 프로그램 효과에 관한 종단연구. 수탁연구 CR2005-35. 한국교육개발원.
  18. 조석희.최호정.김현지.윤혜원.권경림(2002). 남.여학생이 국제과학올림피아드 입상자가 되는데 영향을 미치는 요인들. 영재교육연구, 12(1), 31-60.
  19. 조은부.백성혜(2006). 초등과학 영재학급 학생들과 일반 학생의 인지적 특성 비교 분석. 한국과학교육학회지, 26(3), 307-316.
  20. 최영기.도종훈(2004). 수학영재학생들의 인지적, 정의적, 창의적 특성 분석. 학교수학, 6(4), 361-372.
  21. 한기순.배미란(2004). 과학영재와 일반학생들간의 사고양식과 지능 및 창의성간의관계 비교. 교육심리연구, 18(2), 49-68.
  22. 한석실.이세나.이승훈(2007). KMO 겨울학교에 참가한 수학영재들의 학업 특성. 연구논총, 12, 69-81.
  23. Bandura, A. (1977) A self-efficacy : Toward a unifying theory of behavioral changes. Psychological Review, 84, 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  24. Campbell, J. R., & Braudry, J. S. (1998). Gender gap linked to differential socialization for high-achieving senior mathematics students. Journal of Educational Research, 9(3), 140-147.
  25. Davis, G. A., & Rimm, S. B. (2004). Education of the gifted and talented(5th ed.). Boston : Allyn and Bacon.
  26. Ecceles. J., & Jacobs, J. (1986). Social forces shape Math attitudes and performance signs. Journal of Woman in Culture and Society, 11, 367-180. https://doi.org/10.1086/494229
  27. Freeman, J. (1993). Parents and families in nurturing giftedness and talent. In K. A. Hellen, F. J. Monks, & A. H. Passow(Eds.), lnternational handbook of research and development of giftedness and talent(pp.669-683). Pergamon.
  28. Kulieke, M. J., & Olszewski-Kubilius, P. O. (1989). The influence of family value and climate on the development of talent. In J. L. VanTassel-Baska & P. Olszewski-Kubilius(Eds.), Patterns of influence Oil gifted learners : The home, the self, and the school(pp.40-59). New York : Teachers College Press.
  29. Locke, E. A., & Latham, G. P. (1990). A theory of goal setting and task performance. Englewood Cliffs, NJ : Prentice-Hall.
  30. Olszewski, P., Kulieke, M., & Buescher, T. (1987). The influence of the family environment in the development of talent : A literature review. Journal for the Education of Gifted, 11, 6-28.
  31. Renzulli, J. S., & Reis, S. M. (1997). The schoolwide enrichment model : A comprehensive plan for educational excellence. Mansfield Center, CT : Creative Learning Press.
  32. Silverman, L. K. (1991). Family counseling. In N. Colangelo & G. A. Davis(Eds.), Handbook of gifted education(pp.307-320). Boston : Allyn & Bacon.
  33. VanTassel-Baska, J. L., & Olszewski-Kubilius, P. (1989). Patterns of influence all gifted learners : The home, the self, and the school. New York : Teachers College Press.
  34. Ziegler, A., & Heller. K. A. (2000). Conceptions of giftedness from a meta-theoretical perspective. In K. A. Heller, F. J. Monks, R. J. Sternberg, & R. F. Subotnik(Eds.), International handbook of giftedness and talent(2nd ed.)(pp.3-22). Oxford : Pergamon Press.
  35. Zimmerman, B. J., & Marinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning : Relating grade, sex and giftedness to self-efficacy and strategies use. Journal of Educational Psychology, 82, 51-59. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.51