A Qualitative Study of Five-Year-Old Children's Daily Activities at the Daycare Center

어린이집에서의 만5세 유아의 일과 분석

  • Received : 2009.04.30
  • Accepted : 2009.07.07
  • Published : 2009.08.31

Abstract

In order toidentify the daily activities of five-year-old children in a daycare center, the 23 children in "Yellow" class at "Yellow" Daycare Center were observed for seven months. Research was informed by a qualitative approach. Findings were that : children were rigidly attached to a time frame built into their daily classroom schedule, arranged by time and classroom space allotted to each unit. The meaning to the children was to be found in their "busyness;" they were very busy finalizing activities imposed by teachers within a short period of time. They spent most of their time moving about from one space to another within the classroom, and they played with their mostly artificial toys under rules set by the teacher.

Keywords

References

  1. 강문희. 윤애희. 이경희. 정정옥(2007) 유치원 보육시설 운영관리. 서울 : 학지사.
  2. 김수정. 홍용희 (2004) 유치원 자유선택활동 시간의 교사 역할 및 역할수행의 갈등. 교육인류학연구. 7(2), 137- 169.
  3. 김영천 (1998) 교육에서의 질적 연구. 서울 : 교육과학사
  4. 김현정 (2003) 우리나라 유아의 일상생활에 대한 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
  5. 박지영 (2001). Merleau-ponty 현상학에 근거하여 본 유아신체 경험의 교육적 의미. 영남대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 서문희. 이옥. 백화종. 박지혜. 최진원 (2005) 보육, 교육 실태조사 총괄 보고. 서울 : 한국보건 사회연구원 : 여성부.
  7. 서현 (2006) 유아 혼잣말의 현상학적 연구. 전남대학교 대학원 박사학위논문
  8. 양옥승(2003) 자유선택활동에서 유아의 선택의 의미. 유아교육연구. 23(3), 131-152
  9. 여성가족부 (2007) 표준보육과정의 구체적 보육내용 및 교사지침.
  10. 우은희. 전예와 (1998) 유치원의 종일제 프로그램 운 영실태에 관한 연구. 아동. 가족복지연구. 2, 121-135.
  11. 유혜령 (1998) 교수매체 환경과 유아의 경험양식에 관한 현상학적 연구 : 자유선택활동을 중심으로. 유아교육연구. 18(1), 131-151
  12. 유혜령(1999) 소수민족 유아의 유치원 생활경험 : 현상학적 이해. 교육인류학연구. 2(2), 139-169
  13. 윤기영. 권민경 (2004) 유치원 특별활동 프로그램 운영분석. 서원대학교 교육대학원 교육논총. 9. 117-136.
  14. 윤기영. 김경숙(1993) 유치원 오후 연장프로그램의 기본방향. 유아교육연구. 13(1), 151-170.
  15. 이대균. 송정원(2005) 유아교육기관의 운영관리. 경기 : 양서원.
  16. 이민정 (2002) 유아 음악활동의 의미에 대한 현상학적 이해. 한국교육인류학회 . 5(2). 55-82
  17. 이연승. 조미나 (2005) 보육교사의 전문성 향상을 위 한 실태 연구. 열린유아교육연구. 10(1), 41 -67.
  18. 이소은(2000) 유아의 일상활동과 자기 주도성 : 미국과 한국. 한국심리학회회지 : 발달. 13(1). 35-48
  19. 이소은. 이완정 (1997) 거주지 계층에 따른 유아교육 기관에서의 아동의 활동분석. 아동학회지. 18(1), 5-21.
  20. 이순영. 정미라. 홍용희. 엄정애 (2000) 유치원 종일제 프로그램의 운영 실태에 대한 연구. 유아교육연구. 20(1), 59-79.
  21. 이진원(2006) 보육시설 경험에 대한 아동의 인식. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  22. 임성혜. 손영수 (2001) 유치원에서의 유아생활세계의 긴장과 갈등에 대한 해석학적 이해. 유아교육연구. 21(2), 85-109.
  23. 임재택 (2003) 가르치지 않는 교육. 국제유아교육심포지엄 2003년도 자료집. pp.112-127. 10월 31일. 서울 : 이화여대 국제교육관 LG컨벤션홀.
  24. 정경애 (2003) 동화구연 활동이 유아의 듣기 말하기에 미치는 영향에 관한 현상학적 연구. 경남대학교 교육대학원 석사학위논문
  25. 정선영 (2002) 보육교사의 전문성에 따른 보육프로그램 운영의 차이분석. 동아대학교 대학원 석사학위논문
  26. 주지희 (1996) 유치원의 종일제프로그램 운영 실태에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문
  27. 홍금자. 이혜영 (2008) 보육교사의 전문성증진과 전문 인력의 확대방안. 한국영유아보육학. 52, 125-154.
  28. Armstrong. J.,& Sugawara, A. (1989). Chidren's perceptions of their dat care experiences. Early Development and Care. 49, 1-15 https://doi.org/10.1080/0300443890480101a
  29. Belsky, J. (1988). The "effect" of infant day care reconsidered. Early Childhood Research Quarterly, 3, 235-272 https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90003-8
  30. Decker. C. A., & Decker, J. R. (2004). Planning and administering early childhood programs(8th ed.). NJ : Merrill-Prentice Hall
  31. Godfrey, M. K., & Cemore, J. J. (2005) "Yeah. I Like It!" assessing what children think of child care. Young Children, 60(4), 86-93
  32. Guba. E., & Lincoln. Y. (1985). Naturalistic inquiry Newbury Park. CA : Press
  33. Lee, S. (1994). Culture and preschoolers' activities : The United States and Korea. Unpublished doctor's thesis, University of North Carolina at Greensboro
  34. Noddings, Nel. (2008) 시험도 숙제도 없는 행복한 학교서머힐(김은산 역). 경기 : 양서원(원전발간일 1960년)
  35. Ounstein, A. C., & Behar, L. S. (1995). Contemporary issues in curriculum. MA : Allyn & Bacon
  36. Richard. M., & Light. P. (1986). Children of a social world. Cambridge : Polity
  37. Spradley,J. P. (1988) 문화탐구를 위한 참여관찰방법 (이희봉 역) 서울 : 대한교과서 주식회사(원전발간일 1980년)
  38. Wiltz, N. W., & Klein, E. (2001) "What do you do in chiId care?" Children's perceptions of high and low quality classrooms. Early Childhood Research Quarterly, 16(2), 209-236 https://doi.org/10.1016/S0885-2006(01)00099-0