Effects of Individual Self-Regulated Cognitive Strategies and Public Education on Academic Achievement : Application of the Hierarchical Linear Model

개인의 자기조절 인지전략과 공교육 수업제도가 학업성취에 미치는 효과 : 위계적 선형모형의 적용

  • Lee, Ju-Rhee (Department of Child-welfare, Chung-Ang University)
  • 이주리 (중앙대학교 아동복지학과)
  • Received : 2009.04.26
  • Accepted : 2009.07.07
  • Published : 2009.08.31

Abstract

This study used Hierarchical Linear Modeling analysis to investigate the effects of individual self-regulated cognitive strategies and public education on middle school students' academic achievement. Participants were 6389 (boys 3287, girls 3102) middle school students from the 2005 data of the Korea Education Longitudinal Study. Results were as follows : (1) there were significant differences among different schools in middle school students' academic achievement, i.e. 20% of variance in English achievement and 15% of variance in mathematics achievement were explained by school differences. (2) Students' elaboration and meta-cognitive strategy influenced academic achievement positively. (3) Predictor variables by ability grouping, supplementary class, and/or self-learning class had no significant effects on students' academic achievement.

Keywords

References

  1. 강상진( 1995) 다층통계모형의 방법론적 특성과 활용 방법. 교육평가연구 8(2), 63-94.
  2. 경향신문 기사. "공부 힘들어...' 또 아이가 몸을 던졌다" 2009년 3월 23 일 기사, http :// news.khan.co kr/kh_news/khan_art_ view.html?artid=2009032318 18175&code=940401
  3. 김성은. 심재우(2007) 중학생의 영어 어휘 학습전략과 영이 읽기 능력의 상관관계. 언어학. 15(1), 1-14.
  4. 뉴시스 기사. 강제 심야학습. "청소년 몸과 마음 망친다" 2007년 10월 31 일 기사. http://www.newsis. com/aricle/view.htm?cID=&ar _id= NISX2007103 l_0005012219
  5. 배성아. 이현주(2006) 수준별 교육의 수요자 관점에서 본 능력별 이동수업의 탐색. 학습자중심교과교육연구. 6(2), 159-176.
  6. 서현경 (2008) 수학과 수준별 이동수업에 대한 학생들의 인식과 수준별 이동수업의 개선방안. 수학교육 논문집. 22(3), 253-273.
  7. 성열관(2008) 수준별 교육과정의 감환된 의미로서 영어, 수학 이동수업의 효과성 검토. 교육과정연구 26(2), 167-189.
  8. 성현란. 이현진. 김혜리. 박영신. 박선미. 유연옥. 손영숙(2001) 인지발달. 서울: 학지사.
  9. 신종호. 이현주. 김용남 (2006). 사회심리적 환경이 자기조절 학습행동을 매개로 학업성취에 미치는 영향. 제 1 회 한국교육종단연구 학술대회 자료집. 361-383
  10. 양명희 (2000) 자기조절학습의 모형 탐색과 타당화 연구. 서울대학교 박사학위논문.
  11. 양정호(2006) 학업성취에 대한 수준별 수업의 효과 : 한국교육종단연구의 위계적 선형모형 분석. 제1 회 한국교육종단연구 학술대회 자료집. 3-20.
  12. 양정호. 김경근(2003) 학업성취에 대한 학교조직의 효과 : TlMSS-R의 위계적 선헝모형연구. 교육사회학연구. 13(2), 165- 184.
  13. Braddock, J. H., & Slavin, R. E. (1993). Why ability grouping must end : Achieving excellence and equity in America educalion. Journal of lntergroup Relations. 20(1), 51 -64
  14. Eshel, Y., & Kohavi. R. (2003). Perceived clssroom control, self-regulated learning strategies, and academic achievement. Educational Psychology 23(3), 249-260 https://doi.org/10.1080/0144341032000060093
  15. Pintrich, P. R. ( 2000) The role of goaI orientation in self-regulated Iearning. In M. Boekaerts, P. R Printrich, & M. Zeidner(Eds.). Handbook of selfregulation(pp.451 -502). San Diego, CA : Academic press
  16. Schmitt, N. (1997). Vocabulary learning strategies. In N. Schmitt & M. McCarthy(Eds.) Vocabulary : Description. acquisition and pedagogy(pp.199-227). Cambridge : Cambridge University Press