Young Children's Scientific Inquiry Capabilities and Curiosity : Effects of Mothers' Awareness of Science Education and Mutual Interaction

어머니의 유아과학교육에 대한 인식수준과 상호작용수준에 따른 자녀의 과학적 탐구능력과 호기심과의 관계

  • Kim, Jeong-Ju (Department of Early Childhood Education, Dongshin University)
  • Received : 2008.08.31
  • Accepted : 2009.01.16
  • Published : 2009.04.30

Abstract

This study examined the extent to which young children's scientific inquiry capabilities and curiosity are affected by their mothers' awareness about science education and their mutual interaction. Instruments were Levels of Mothers' Awareness about Science Education and Interaction with Children (Jeon, 2006), Children's Scientific Thinking Capabilities (Lee, 2000), and Children's Curiosity (Lee, 2001). Differences between high-and low-ranked groups were analyzed by t-tests. Results showed that children whose mothers displayed high levels of awareness about science education and mutual interaction showed better scientific inquiry capabilities and curiosity than children whose mothers did not display such high levels. By confirming the significant role of mothers in their children's science education these results can be an aid to parent education.

Keywords

References

  1. 강문희 . 이혜상(1998). 아동 문학 교육. 서울 : 학지사.
  2. 고영미(2005). 유치원 교사의 과학교육 학습공동체 형성 및 참여양상. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문.
  3. 교육과학기술원(2007). 유치원교육과정. 서울 : 교육과학기술부.
  4. 권영례(1990). 교사의 언어적 상호작용 형태와 유아의 과학적 태도 및 성취와의 관계. 아동학회지, 11(2).
  5. 권수진(2007). 어머니의 부모역할과 유아의 놀이성, 문제행동과의 관계. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 김명애(2002). 구성주의 접근에 기초한 탐구중심 과학교육의 효과. 서울여자대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 김옥희(2008). 어머니의 부모역할과 감성지능과의 관계. 공주대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 김은정(2002). 탐구적 과학교수-학습법이 소리에 대한 유아의 개념 형성 및 탐구 능력에 미치는 영향. 덕성여자대학교 대학원 박사학위논문.
  9. 문미옥. 이용주(2000). 유아의 창의성 증진을 위한 교사역할 수행분석 연구. 유아교육연구, 20, 223-239.
  10. 박성연 . 이숙(1988). 자녀가 지각한 부모의 양육태도 및 이에 영향을 주는 요인. 아동학회지, 9(2), 61-94.
  11. 박수향(2006). 부모역할이 유아의 사회적 유능성에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 박은경(2008). 자연체험활동을 통한 유아과학프로그램 구안 및 효과 연구. 관동대학교 대학원 박사학위논문.
  13. 박은주(2007). 과학탐구 중심 문해활동올 통한 유아의 문해능력 변화. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  14. 박주희(2001). 아동의 또래 수용성에 관련된 어머니 양육목표, 양육행동 및 또래 관계 관리 전략. 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  15. 박혜원(2003). 유아기 부모 양육태도와 유아의 문제행동간의 관계. 생활과학논문집, 4(2), 285-298.
  16. 서윤희(2003). 구성주의 이론에 기초한 과학활동이 유아의 과학적 탐구 능력 및 과학적 태도에 미치는 영향. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 송연숙(2004). 과학교수활동 포트폴리오 적용이 예비 유아교사의 과학교수능력에 미치는 영향. 부산대학교 대학원 박사학위논문.
  18. 안부금(2002). 구성주의 이론에 기초한 유아과학교육 교사연수 프로그램의 개발과 효과에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 박사학위논문.
  19. 안현지(1999). 부모의 양육태도와 정서지능의 관계 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 연미희(1998). 부모의 양육태도와 유아의 사회 정서적 발달간의 관계. 대한가정학회지, 125(7), 111-122.
  21. 오완숙(1993). 부모참여와 교육에 대한 부모와 교사의 인식에 관한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문.
  22. 이경민(2000). 상호작용적 교수법에 의한 과학교육이 유아의 과학적 개념 . 탐구 능력 . 태도에 미치는 효과. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  23. 이경분(2001). 유아기 자녀를 둔 어머니의 유아과학교육 인식에 관한 조사 연구. 경성대학교 교육대학원 석사학위논문.
  24. 이나희(2001). 과학탐구학습이 유아의 과학적 탐구기능과 호기심에 미치는 영향. 성균관대학교 대학원 석사학위논문.
  25. 이석순(1986). 6세 어린이의 호기성과 과학적 문제해결력과의 관계 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  26. 이세용(1998). 부모의 교육참여와 청소년의 심리사회적 발달간의 관계. 한국교육, 25, 114-141.
  27. 이수남(2001). 가정연계 과학활동이 유아의 호기심, 부모의 과학교육 태도 및 부 모-자녀의 과학적 상호작용에 미치는 효과. 경희대학교 대학원 박사학위논문.
  28. 이혜영(1986). 아동의 사회적 역량에 관한 일 연구, 동국대학교 대학원 석사학위논문.
  29. 임선화(1987). 자녀가 지각한 부모의 양육태도와 자녀의 자아개념 및 사회적 적응 과의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  30. 전경원(1999). 창의성을 중심으로 한 유아과학교육. 서울 : 학문사.
  31. 전연주(2006). 가정연계 자연탐구중심 유아과학프로그램 개발 및 효과, 전북대학교 대학원 박사학위논문.
  32. 전형미(2000). 실험구성활동이 유아의 호기심과 과학적 문제해결력에 미치는 영향, 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  33. 조운주(2001). 유아교육 실습 지도교사 교육프로그램 모형개발. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  34. 허묘연(2000). 청소년이 지각한 부모양육행동 척도 개발 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  35. Althouse, R. (1988). Investigating Science with Young Children. NY : Teacher College Press.
  36. Atkinson, S ., & Fleer, M. (1995). Science with reason. Portsmouth, NH : Heinemann.
  37. Becher, R. M. (1986). Parent involvement : A review of research and principles of successful practice. In L. G. Katz(Eds), Current topics in early childhood education : vol.6(pp.85-122). Nor wood, NJ : A blex Pub corp.
  38. Belsky, J., & Rovine, M. (1990). Patterns of marital change across the transition to parenthood. Journal of Marriage and the Family, 52, 5-19. https://doi.org/10.2307/352833
  39. Bosak, S. V., Bosak, D. A., & Puppa, B. A. (1991). Science is ... (2nd ed.) Ontario : Scholastic Canada LYD.
  40. Cataldo, C. Z. (1987). Parent education for early childhood. NY : Teacher College, Columbia University, Teachers. College Press.
  41. Cleminshaw, H. K., & Guidubal, J. (1989). Development and validation of the Cleminshaw-Guidubal parent-satisfaction scale. In M. J. Pine, (Ed), The second handbook on parent education contemporary perspectives(pp.257-277). San Diego : Academic Hall.
  42. Click, P. M., & Click, D. W. (1990). Administration of schools for young children, (3rd Ed.). NY : Delman Publishers Inc.
  43. Cowan, P. A. (1992). Piaget with Feeling. NY : Holt, Rineheart and Winston.
  44. Dauber, S. L., & Epstein, J. L. (1993). Parents' attitudes and practices of involvement in inner-city elementary and middle schools. In N. F. Chavkin (Ed.), Families and schools in a pluralistic society (pp.53-71). Albany : State University of New York Press.
  45. Duckworth, E. (1987). The having or wonderful ideas and other assays on teaching and learning. NY. Teaching College Press.
  46. Eccles, J. S., & Harold, R. D. (1996). Family involvement in children's and, adolescent's schooling. In A. Booth & J. F. Dunn(Eds.), Family-school links : How do they affect educational outcomes? (pp.3-34). Mahwah, NJ : Lawrence &Erlbaum Associates.
  47. Epstein, J. L. (2001). School, family, and community partnerships: Preparing educations and improving schools. Boulder, CO : Westview Press.
  48. Gennaro, E. D. (1982). Science courses selected by middle school children and their parents to take together. School and Mathematics, 82(2), 127-131. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1982.tb11537.x
  49. Graika, T. (1981). Parent Parents in science. Science and Children, 19(1), 13-15.
  50. Henderson, B. B., & Moore, S. G. (1980). Measuring Exploratory Behavior in young children : A factor analytic stud. Developmental Psychology, 12, 113-119. https://doi.org/10.1037/0012-1649.12.2.113
  51. Hwang, H. J. (1996). Emotional and behavioral problem in korean primary school children from nuclear and wended families. University of London Ph. D thesis.
  52. Johnston, J. (1996). Early explorations in science. Buckingham : Open University Press.
  53. Kennedy, J. H. (1992). Relationship of maternal beliefs and child rearing strategies to social competence in preschool children. Child Stud), Journal, 22, 39-60.
  54. Koch, J. (1999). Science stories : Teachers and children as science learns. NY : Houghton Mufflin Company.
  55. Kostelnik, M., Soderman, A., & Whiren, A. (1993). Development appropriate programs in early childhood education. NY : Macmillan.
  56. Lind, K. K. (1996). Exploring science in early childhood. A developmental approach. N Y : Delmar Publishing Inc.
  57. Martin, D. J. (1997). Elementary science methods : A constructivist Approach. NY : Delmar Publisher.
  58. McCormark, A. J. (1981). Inventors Workshop. M. Belmont, CA : Pitman Learning.
  59. McIntyre, M. (1984). Early Childhood and Science. Washington, DC : National Science Teachers Association.
  60. McReynolds, P., Acker, M., & Pietila, C. (1961). Relation of object curiosity to psychological adjustment. Child Development, 32, 393-400.
  61. Mellis, R. S., & Mullis, A. K. (1990). The effects of context on parent-child interactions. The Journal of Genetic Psychology. 15(3), 411-413.
  62. Morrison, G. S. (1991). Early Childhood education today (5th Ed). NY : Macmillan Publishing Company.
  63. Piaget, M. K. (1976). Development and learning. Journal of Research in Science Teaching, 2(3).
  64. Rhoton, J. (1989). Promoting elementary school science through a science Partners program. Journal of elementary Science Education, 1(2), 10-13. https://doi.org/10.1007/BF03173019
  65. Rillero, P. (1993). The enlightenment revolution : A historical study of positive change through science teacher education. Journal of Science Teacher Education, 4(2), 37-43. https://doi.org/10.1007/BF02628884
  66. Saunders, W. L., & Shepardson, D. (1984). A comparison of concrete and formal science instruction upon science achievement and reasoning ability of sixth grade students. Paper presented at the reasoning ability of the National Association for Research in Science Teaching, New Orleans, L. A. (ERIC Document Reproduction Services NO. Ed 244797).
  67. Shaw, D. S., & Winslow, E. B. (1997). Precursors and correlates of antisocial behavior from infancy to preschool. In D. M. Stoff. J. Breiling and J. D. Maser(Eds.), Handbook of antisocial behavior. pp.148-158. NY : Wiley.
  68. Smock, C. D., & Holt, B. G. (1962). Children's reaction to novelty : An experimental study of curiosity motivation. Child Development, 33, 631-542. https://doi.org/10.2307/1126663
  69. Waite-Stupiansky. S. (1997). Building understanding together A constructivist approach to early childhood education. NY : Delmar Publishers.
  70. Walberg, H. J. (1979). Educational environments and effects : Evaluation, policy and productivity. Berkeley, CA : McCutchan.