DOI QR코드

DOI QR Code

초등수학에서의 Maths 300 교구 프로그램 활용방안

  • 투고 : 20090800
  • 심사 : 20090900
  • 발행 : 2009.09.30

초록

The purpose of this study was to examine the effect of the manipulative materials in the Australian Maths 300 program by applying it to Korean Elementary Mathematics Education - based on parts of 'Probability and Statistics', and 'Symbol and Expression'. In order to this purpose, we select appropriate Maths 300's manipulate materials that could be used to obtain learning objectives within class time for each part, four lessons with the materials were taught at to third, fourth, and fifth grade students of elementary School. The effect of the teaching was analyzed by videotape and student opinion. The results of this study are the following: First, the manipulative tools were almost entirely lacking for the 'Probability and Statistics' section without a 'number of cases' unit. The tools presented in the 'Symbol and Expression' section were helpful in the games that were used for checking preceding learning. Second, the results of using the Math 300 manipulative materials in class showed that the students were eager to be involved in the activities using those materials and to find their own solutions in problem-solving questions that were suited to them; these led to them making their own questions. In response to questioning about the use of the manipulative materials, the students stated that it was easy and fun for them to use the manipulative materials, to solve the problems for themselves, and that they would like to continue practicing the activities in the future. Finally, Studies on the presentation of a variety of manipulative materials including those in this study that can used in problem-solving learning and other learning fields, and the methodology for the use of manipulative materials can be enhanced through further studies.

키워드

참고문헌

  1. 강문봉. 초등학교 수학 학습용 게임 개발 및 활용에 관한 연구. 수학교육학연구 10권 2호 (2001), 199-214.
  2. 고인자(2003). 퀴즈네어 막대를 활용한 분수 연산의 효율적인 교수․학습 방법. 광주교육대학교 석사학위 논문.
  3. 교육인적자원부(2007). 초․중등학교 교육과정(교육인적자원부 고시 제2007-79호[별책1]).
  4. 교육인적자원부(2002). 초등학교 교사용 지도서 수학 1-가, 1-나, 2-가, 2-나, 3-가, 3-나, 4-가, 4-나, 5-가, 5-나, 6-가, 6-나. 대한교과서주식회사.
  5. 교육인적자원부(2000). 제7차 교육과정 수학과 교육과정 해설.
  6. 김남희. 학교수학 학습에서의 퀴즈네어 막대 활용. 학교수학 제1권 제2호 (1999), 699-721.
  7. 김남희. 기하판을 활용한 학교수학의 지도. 학교수학 제3권 제1호 (2001), 155-184.
  8. 김동준(2000). 초등학교 수학 교실에서의 교사 활동에 관한 분석적 연구. 인천교육대학교 석사학위 논문.
  9. 김명자(2002). 퀴즈네어 막대 활용 학습활동이 분수개념 형성과 수학적 태도 변화에 미치는 효과. 광주교육대학교 석사학위 논문.
  10. 김성준(2007). 초등수학 수업에서의 'Math With Attitude' 조작교구 활용에 관한 연구, 학술진흥재단 중간(연차)보고서.
  11. 김신자(2004). 퀴즈네어 막대 활용 학습이 수학 학습 부진아의 분수개념이해와 연산능력에 미치는 효과. 단국대학교 석사학위 논문.
  12. 남승인. 초등학교 수학학습에서 교구활용에 관한 연구―칠교판 활용을 중심으로. 대구교육대학교 논문집 제38집 (2003), 109-134.
  13. 류성림. 초등수학 수업에서 퀴즈네어 막대의 활용에 관한 연구. 과학․수학교육 연구 제25집 (2002), 1-17.
  14. 송현주(2001). 창의성 신장을 위한 초등학교 수학과 교수-학습 모델 개발. 인천대학교 석사학위 논문.
  15. 신혜형(2004). 교구를 이용한 수학 수업에 나타나는 학생들의 창의력. 건국대학교 석사학위 논문.
  16. 오성환(2000). 퀴즈네어 막대를 활용한 분수 계산 학습 프로그램의 적용 효과. 한국교원대학교 석사학위 논문.
  17. 우정호(2000). 수학 학습-지도 원리와 방법. 서울대학교 출판부.
  18. 유선미(2006). 초등학교 수학과 조작교구 활용 실태 및 활성화 방안에 대한 조사 연구. 청주교육대학교 석사학위 논문.
  19. 윤선미(2005). 퀴즈네어 막대의 활용을 강조한 TAI(Team Assisted Individualization) 분수 학습 프로그램 개발. 이화여자대학교 석사학위 논문.
  20. 허은희(2008). 대체조작교구를 활용한 교수.학습이 수학 학업 성취도 및 학습태도에 미치는 영향. 부산교육대학교 석사학위 논문.
  21. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for School Mathematics. NCTM, Reston, VA.
  22. National Council of Teachers of Mathematics (1991). Professional Standards for Teaching Mathematics. Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  23. Resnick, L. B. & Ford, W. W. (1981). The Psychology of Mathematics for Instruction. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  24. http://www.curriculum.edu.au/
  25. http://www1.curriculum.edu.au/Maths 300/
  26. http://www.blackdouglas.com.au/taskcentre/