온라인 컨텐츠 및 화상회의를 활용한 하이브리드 모델을 통한 영어 능력 향상 효과 분석

Analysis of English Ability Improvement Effect through a Hybrid Model using Online Contents and Video Conferencing

  • Received : 2009.04.01
  • Accepted : 2009.05.14
  • Published : 2009.05.31

Abstract

영어 능력 향상에 있어 원어민 교사 활용은 매우 중요하다. 그러나 농어촌의 학교들은 생활문화 환경의 열악으로 원어민 교사를 제대로 활용하기 어려운 실정이다. 따라서 본 연구에서는 온라인 화상 시스템으로 원어민 교사에 의한 수업을 지원하고 온라인 컨텐츠를 활용하여 수준별 개별화 교육을 지원하는 하이브리드 모델을 통하여 학업 성취도를 높이는데 있다. 본 연구는 대도시, 중도시, 농어촌 소도시의 3개 집단에서 초 중등 2개 학교씩 6개 학교의 150명을 대상으로 3개월간 적용하였다. 연구방법은 하이브리드 모델의 적용 전후를 T-테스트를 통하여 비교하는 실험연구를 중심으로 하였다. 영어 교육에 적용 후 분석 결과 이해력은 상위 집단이 쓰기 능력은 하위 집단이 높게 향상되었다. 전체 영어 능력 향상 정도는 하위 집단이 상위 집단보다 높았다.

English education taken with native English speakers is very effective, but it is hard to obtain English education with native English speakers in rural schools. In this study, therefore, we supported English education with on-line content and video conferencing with native English speakers. This study worked with one hundred fifty students from six elementary and middle schools equally distributed by city size over three months. This study performed experimental research by T-test comparing of pre- and post-tests of the hybrid model. In our results, the upper group showed greater improvement in understanding while the lower group showed more improvement in writing. In addition, the lower group showed more improvement than the upper group in overall English accomplishment.

Keywords