초등학교 과학수업에서 AR 콘텐츠 활용이 학습 활동에 미치는 효과

The Effects of Learning Activities on the Application of Augmented Reality Contents in Elementary Science Instruction

  • 김경현 (원광대학교 사범대학 교육학과)
  • 투고 : 2009.06.23
  • 심사 : 2009.08.31
  • 발행 : 2009.09.30

초록

본 연구는 초등학교 과학수업에서 AR 콘텐츠 활용이 학습 활동에 미치는 효과를 알아보기 위해 AR 콘텐츠 적용집단과 전통적 집단과의 차이를 비교하였다. 이를 위해 학습 활동의 하위요소로 학습집중도, 학습활동 소요변인, 학습참여의 능동성, 수업분위기의 네 영역에서의 효과를 검증하였다. 그 결과, 학습집중도는 AR과 전통적 집단간에 의미있는 차이가 발생하지 않은 반면 학습참여의 능동성은 행동적인 능동성 요소에 있어서 AR 적용 집단이 높았고 언어적 능동성은 집단 간 차이가 발생하지 않았다. 학습활동 소요변인 측면에서는 AR 집단이 전통적 집단보다 학습자의 다양한 학습활동을 촉진하였다. 수업분위기 측면에서는 AR 콘텐츠 활용수업이 전통적 수업에 비해 수업분위기를 긍정적으로 조장하는 것으로 나타났다. 따라서 AR 콘텐츠를 과학과 수업에 적용하면 교수 학습과정에서 학습자의 행동을 능동적으로 촉진하고, 다양한 학습활동을 촉진하며 수업 분위기를 긍정적으로 조장할 수 있는 것으로 나타났다.

This study compared the differences between a group that studied with AR contents and a group that studied in a traditional method to examine the effects of AR contents use in elementary school science classes. The effects in four areas of studying were examined : study focus rate, study activities consuming variables, study participation activeness and instructional climate. As a result, there was no significant difference in study concentration rate between the AR and traditional groups. For study participation activeness, the AR group had higher participation actions, but there was no difference between the groups for language participation. For study activities consuming variables, the AR group stimulated more diverse study activities than the traditional group. For instruction climate, the AR contents group contributed more to creating a positive climate compared to the traditional group. Therefore, the results showed that application of AR contents on science classes would stimulate active participation of students and various study activities and help create a positive instructional climate.

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