The Effect of Algorithm Learning by Playing on Learning Motivation and Achievement

놀이를 통한 알고리즘 학습이 학습동기 및 학업성취도에 미치는 영향

  • 권은정 (경기 성남여자고등학교) ;
  • 이은경 (경기 청운중학교) ;
  • 이영준 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2009.09.29
  • Accepted : 2009.11.20
  • Published : 2009.11.30

Abstract

Abstract characteristic of algorithm may disturb improving learners' motivation and learning. Therefore, a design of teaching and learning method requires to minimize the learner's intrinsic cognitive load and to maximize the learning motivation. We developed an algorithm learning program by playing to enhance learning motivation and achievement for vocational high school students. And then, we implemented the developed program in vocational high school classes and analysed the educational effects of the developed program. We found that the developed program was helpful in enhancing learners' learning motivation and achievement level. It means that doing the activities, such as playing games, helps learners to acquire an algorithm concept that has abstract nature and is difficult to understand.

알고리즘의 추상적 속성은 학습자의 동기와 학습 증진을 저해하는 요소로 작용할 수 있다. 따라서 학습자의 내적 인지 부담을 감소시키고 동기를 유발하기 위한 교수 학습 방법에 관한 연구가 필요하다. 본 연구에서는 전문계 고등학생들의 동기와 성취수준 향상을 위해 놀이를 통한 알고리즘 교수 학습 프로그램을 개발하였다. 개발한 프로그램을 적용한 결과, 놀이 중심 알고리즘 학습 프로그램을 수행한 집단이 전통적인 알고리즘 학습을 수행한 집단에 비해 학습동기와 학업성취 면에서 유의한 차이를 나타냈다. 이는 놀이와 같은 구체적인 활동 수행이 추상적이고 어려운 개념 학습에 긍정적인 영향을 준 것으로 해석할 수 있다.

Keywords