Abstract
This research suggests the calculation and analytic method of determining the proper numbers of manual workers with simulation and DEA methods. For this, first of all we designed and analysed the simulation model of real facility being built in Dea-Jun. Secondly, we find the solution with DEA among various alternatives built based on the results of the simulation analysis. In the simulation process, the waiting time, the number of painted trains, and utilization of main equipment are considered as main response variables. After simulation, we built DMUs(Decision Making Unit) consisting of combined results with the manpower assignment policies, the numbers of workers, and the rate of skilled operators, and calculated the efficiency of DMUs with the DEA method. Among 27 DMUs, 4 DMUs turned out efficient technically and on scale. In conclusion, through the suggested procedure, this research shows the way that decision makers can solve the problems with various factors they should concern, along the scientific process, when building a new facility.
본 연구에서는 현재 설계단계에 있는 대전 철도 차량 검수시설 중 도장장에 대한 시뮬레이션 모델링과 DEA기법을 이용하여 작업에 필요한 최적 인력배치방안을 연구하였다. 이를 위해 먼저, 열차 대기시간과 처리량, 그리고 주요설비의 가동률 등을 주요 반응변수로 선정하여 시스템을 시뮬레이션 하였다. 그 후 인력배치 정책과 작업인원수 및 숙련공비율 등의 다양한 의사결정요소들로 설계된 대안들을 DEA기법을 사용하여 필요인력과 그 배치방안을 설계하였다. 총 27개의 대안들 중 기술 및 규모의 효율성(SE)을 모두 만족시키는 4개의 최종 대안을 선정하였으며, 이를 의사결정자들에게 제시하고 인력수급 및 조직개편과 연계하여 추후 운영설계 시 고려하도록 하였다. 이러한 절차를 통해 신규시설 건설시 의사결정자들이 고려해야하는 다양한 요소들을 과학적인 절차를 통해 해결할 수 있는 연구방법을 제시하였다.