Abstract
Recently many Hotels have implemented and operated the Hotel Information System(HIS). These HIS-implementation evoke the significant changes in hotel management. So many interest and researches in HIS has received the spotlight from the hotel managements. Many researcher about HIS focused on the Critical Success Factors (CSF) from the viewpoint of HIS implementation. At this moment we need also the research about significance change of CSF with the laps of time. This kind of research are very critical for the successful operation of HIS. To achieve the objectives of this paper, the Innovation-Theory of E. M. Roger was implemented. As the result of this research we can get the various maturity point of each CSF with the laps of time. For the data gathering many major hotel in Korea were interviewed, and 84 valid questionaires were used for data analysis. The Cronbach's ${\alpha}$ was 0.7239, which means all data were significant.
근래 특급호텔을 중심으로 호텔정보시스템(Hotel Information System, HIS)의 도입과 활용이 활성화되고 있다. 이러한 HIS의 도입은 호텔경영에서 혁신적인 변화를 일으키고 있다. 이러한 상황에서 HIS의 성공요소에 대한 관심과 그에 대한 연구가 많은 관심을 받고 있다. 그러나 대부분의 HIS에 대한 연구는 HIS 시스템의 도입 시점을 전제로 한 성공요인에 대한 연구에 집중되어 있다. 이는 HIS 시스템의 운용보다 도입에 관점을 둔 것으로, 시간 변화에 따른 요인의 중요도의 변화에 대한 설명이 부족하다. 이러한 관점에서 살펴보면, 호텔정보 시스템에 대한 포괄적인 성공요인을 도출한 후에 그 성공요인들의 시간에 따른 중요도 변화를 측정하기 위해서 호텔경영의 성공을 위한 HIS의 성공 요인의 성숙 시점을 예측하는 것은 매우 중요하다 하겠다. 따라서 본 연구에서는 E. M. Rogers[2]의 혁신이론을 기초하여 시간(Time)의 변화에 따른 HIS의 주요성공요인 (Critical Success Factors, CSFs)의 성숙 시점을 예측하였다. 본 연구를 위한 설문 조사는 2009년 1월 25일부터 3월 10일까지 전국 주요 호텔을 대상으로 각 호텔의 관리자 2명씩 선정하여 실시하였다. 회수 설문 중 유효 설문 84부의 응답을 연구에 활용하였으며 데이터 분석은 통계분석 패키지인 SPSS R10.1.3을 활용하였다. 설문 구성의 신뢰성을 측정하는 Cronbach ${\alpha}$ 값은 0.7239로 나타나 유의한 것으로 판단하였다.