Abstract
This study was performed to investigate solubility, dissolution rate and ash content of solid type fuel additive in gasoline and diesel in order to set up manufacturing standards. From the results, the unfiltered impurities were increased when the fuel additive was added on gasoline and diesel. Also, the unfiltered fuel additive was decreased with respect to increasing the pore size of the filter paper. When one gram of the fuel additive was dissolved in one liter of gasoline at room temperature, the best dissolution rate was about 2 hours. But, almost nothing was dissolved in diesel during 72 hours at $20^{\circ}C$ below zero. At the experiment of ash content, the gasoline which the fuel additive was melted in was showing 28 times more ash content than that was not including the fuel additive. Therefore, it seemed that almost all of ash content was caused by the fuel additive.
본 연구에서는 고체 연료첨가제 제조기준 설정을 위해 연료에 첨가제 주입 시 발생될 수 있는 악영향을 고려하여 용해도, 용해속도 및 회분에 대한 실험을 실시하였다. 그 결과 용해도는 대상연료에 첨가제를 주입하기 전의 무게에 비하여 첨가제 주입 후 여과되는 무게가 증가하였으며, 여과필터의 Pore size가 증가함에 따라 여과되는 첨가제의 무게는 감소하는 것으로 나타났다. 용해속도 실험결과 상온에서 휘발유 1L에 1g의 첨가제를 용해시켰을 때, 2시간 이내에 모두 녹아 가장 빠른 용해속도를 보였고, 영하 $20^{\circ}C$의 경유에서는 72시간이 지나도록 변화가 거의 없었다. 회분 실험에서는 첨가제를 녹인 휘발유가 첨가제를 녹이지 않은 휘발유에 비해 28배 많은 양의 회분이 발생하였으며, 이로 인해 대부분의 회분은 첨가제로부터 생성된다는 것을 알 수 있었다.