The Influence of Female University Students' Cosmetic Purchase Motivation on Cosmetic Attribute Evaluation and Brand Repurchase Intention

여대생의 화장품 구매동기가 화장품 속성평가와 브랜드 재구매의도에 미치는 영향

  • Park, Hyun-Hee (School of Business Administration, Kyungpook National University) ;
  • Ku, Yang-Suk (Center For Beautiful Aging, Kyungpook National University)
  • Received : 2008.06.03
  • Accepted : 2008.01.28
  • Published : 2009.04.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the influence of female university students' cosmetic purchase motivation on cosmetic attribute evaluation and brand repurchase intention. Questionnaires data of 202 female university students who had purchase experience of cosmetic product in recent 6 months through off-line were analyzed. The results are as follows. First, situational purchase motivation had a positive impact on extrinsic and economic attributes. Second, intrinsic purchase motivation had a positive impact on extrinsic, utilitarian, aesthetic, and economic attributes. Third, hedonic purchase motivation had a positive impact on extrinsic attribute. Fourth, aesthetic attribute had a positive influence on brand repurchase intention and extrinsic attribute had a negative effect on brand repurchase intention. Therefore, when cosmetic companies dealing with female university students' cosmetic product establish marketing strategies, they need to pay attention to aesthetic attribute evaluation and intrinsic purchase motivation to highten their brand loyalty.

Keywords

References

  1. 구양숙, 권현주, 이승민. (2000). 남자 대학생의 의복관여에 따른 화장품 구매행동에 관한 연구. 복식문화연구. 8(2). 183-196
  2. 권태신, 김용숙. (2000). 대학생의 모발화장품 추구혜택과 정보원 활용. 복식, 50(7), 97-111
  3. 김경화. (2006). 인구통계적 특성에 따른 노년여성의 메이크업 태도에 관한 연구. 한국디자인 문화학회지, 12(4), 25-36
  4. 김남일. (1986). 한국메이컵 화장품 소비자의 구매행동에 관한 연구. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  5. 김상용, 유창조, 정혜은, 이기순. (2003). 할인점을 통한 화장품 판매 현황에 관한 사례분석. 유통연구, 7(2), 21-38
  6. 김용숙. (2004). 화장품 추구혜택과 화장품 사용에 관한 연구. 복식 54(2), 95-104
  7. 김현정, 이명희. (2007). 인터넷 쇼핑몰에서의 화장품 구매동기와 구매후 만족에 관한 연구. 복식, 57(3), 78-89
  8. 데이코D&S. (2007). 화장품 시장 동향 및 전망 2007, JINHAN M&B
  9. 박문준. (2002). 소비자의 상표충성도 영향요인에 관한 연구:백화점 화장품 판매 고객을 대상으로. 중앙대학교 대학원 박사학위논문
  10. 박은주. (1991). 의복구매상황과 의복평가기준과의 관계연구. 한국의류학회지, 15(2). 163-171
  11. 박효원, 김용숙. (2005). 20대-30대 여성의 웰빙 라이프스타일에 따른 자연주의 화장품 구매행동, 복식, 55(6), 93-106
  12. 배석덕. (1988). 남성 화장품 구매행동에 관한 실증적 고찰. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  13. 백경진, 김미영. (2004). 화장품 구매행동과 영향변인 연구-의복관여도, 연령, 얼굴만족도를 중심으로-. 한국의류학회지, 28(11),1372-1383
  14. 송혜인, 이옥희, 강영의. (2002). 20대 여성의 의복쇼핑성향에 따른 화장품 구매행동. 한국의류학회지, 26(11), 1593-1604
  15. 신정희, 유태순. (2004). 화장품 유통경로에 따른 소비자 쇼핑성향, 정보원. 점포이미지에 관한 연구. 한국의류학회지, 28(5). 559-569
  16. 엄정녀. (2003). 한방화장품 구매행동에 관한 실증적 연구:수도권 거주 여성 소비자를 중심으로. 숙명여자대학교 원격 향장산업 대학원 석사학위논문
  17. 오세조, 권순기, 김상덕, 박정아, 조현진. (2004). 화장품 전문전 유통경로의 경쟁력 강화방안, 경영교육연구, 7(1), 26-44
  18. 유창조, 홍성태, 정혜은. (2006). 여성의 화장에 대한 욕구와 그에 따른 화장품 소비행위에 대한 심층연구, 경영학연구, 35(1), 21-49
  19. 이명희. (2000). 자기모니터링, 인구통계학적 변인과 화장품 구매행동 및 사용에 관한 연구, 복식문화연구, 8(5), 771-784
  20. 이명희, 이은실. (2003). 화장품 구매성향과 구매후 만족도에 관한 연구, 한국의류학회지, 27(2), 250-260
  21. 이연희, 양취경. (2002). 인구통계적 변인에 따른 부분 색채 화장 이미지 지각과 선호도에 관한 연구, 한국의류학회지, 26(3/4), 515-526
  22. 이정실. (2000). 호텔식음료 서비스 품질이 서비스 애호도에 미치는 영향. 동아대학교 박사학위논문
  23. 이현옥, 박경애. (2000). 기능성화장품 시장의 세분화:사용도에 따른 소비자 유형별 특성, 한국의류학회지, 24(4), 560-570
  24. 이형경.(1993). 라이프스타일에 따른 마케팅 전략에 관한 실증적 연구-여대생의 화장품 구매행동 분석을 중심으로-. 동덕여자대학교 대학원 석사학위논문
  25. 임성요, 오세조, 성민. (2006). 중국 화장품 시장에서 외국계 공급업체와 중국 현지 소매업체간 관계의 질에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 유통연구. 11(4). 1-29
  26. 장진영, 황성진, 정호경. (2007). 외모관심도, 화장품 브랜드 원산지 및 판촉유형에 따른 남성화장품 구매행동, 복식, 57(6), 160-171
  27. 조영우. (1997). 화장품 소비자의 라이프스타일과 구매행동에 관한 연구. 전남대학교 대학원 석사학위논문
  28. 최수경. (2007). 성인여성의 인구통계적 변인과 심리적 특성이 화장 행동에 미치는 영향, 복식, 57(8), 60-74
  29. 채정숙. (2001). 여대생의 라이프스타일 유형에 따른 화장품 구매 및 사용행동 분석, 대한가정학회지, 39(11), 107-127
  30. 최정환, 이유재. (2001). 죽은 CRM 살아있는 CRM. 서울:한언
  31. 현정희, 추태귀. (2005).쇼핑성향과 인구통계적 변인에 따른 초저가 화장품 구매행동, 한국의류산업학회지, 7(6), 624-632
  32. 홍금희, 강혜리. (2003). 소비자의 의복쇼핑동기와 관여도에 따른 점포 선택기준과 점포에 대한 태도, 한국의류산업학회지, 5(4), 363-371
  33. 홍성순. (2007). 남성패션라이프스타일에 따른 세분집단별 화장품 구매행동 비교, 복식, 57(2), 29-44
  34. 홍성순, 박보영. (1998). 여성의 색조화장 동기에 따른 화장행동 연구, 한국패션비즈니스학회지, 2(4), 56-68
  35. 홍성순, 오은정. (2001). 라이프스타일 유형별 여성 소비자의 구매행태 비교:화장품 구매를 중심으로, 마케팅연구, 20(1), 55-89
  36. 홍성태, 박은아. (2005). 라이프스타일 유형별 여성 소비자의 구매행태 비교:화장품 구매를 중심으로, 마케팅연구, 30(5), 742-752
  37. 황지선, 권수애. (2006). 라이프스타일 유형에 따른 방문판매 화장품의 구매행동과 만족도, 한국의류학회지, 30(5), 742-752
  38. 황춘섭. (2004). 구매성향에 따른 화장품 시장 세분화, 한국의류학회지, 28(12), 1632-1643
  39. Aaker, D.A. (1991). Managilng brand equity:capitalizing on the value of a brand name. The Free Press:NY
  40. Bellenger, D., & Korgaonkar, P. (1980). Profiling the recreational shopper, Journal of Retailing. 56(3). 77-92
  41. Bloemer, J., de Ruyter, K., & Wetzel, M. (1999). Linking perceived service quality and service loyalty: A multi-dlmensional Perspective, European Journal of Marketing. 33(11/12). 1082-1106 https://doi.org/10.1108/03090569910292285
  42. Dawson, S.P., Bloch, H., & Ridgway, N.M. (1990). Shopping motives, emotional states, and retail outcome, Journal of Retailing. 66(winter): 408-427
  43. Dick.. A.S., & Basu, K. (1994). Consumer loyalty: Toward on integerated conceptual framework, Journal of the Academy Marketing Science, 22(2), 99-113 https://doi.org/10.1177/0092070394222001
  44. Erdem, O., Ben, O.A., & Tuncalp, S. (1999). Consumer values and the importance of store attributes, International Journal of Retail and Distribution Management, 27(4), 137-144 https://doi.org/10.1108/09590559910268435
  45. Fornell, C., & Lacker, D.F. (1981). Evaluating structural models with unobservable variables and measurement error, Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50 https://doi.org/10.2307/3151312
  46. Grunert. K.G., & Grunert, S.C.(1995). Measuring subjective meaning structure by laddering method:Theoretical considerations and methodological problems. International Journal of Research in Marketing, 12, 209-225 https://doi.org/10.1016/0167-8116(95)00022-T
  47. Gutman, J. (1982). A means-end chain model based on consumer categorization processes, Journal of Marketing, 46(2), 60-72 https://doi.org/10.2307/3203341
  48. Hair, Jr. J.F. Anderson, R.E., Tatham, R.L., & W.C., Black. (1995). Multivariate data analysis with readings(4th Ed.). New Jersey:Prentice-Hall
  49. Julian, G.W., (1999). The impact of employee performance cues on guest loyalty perceived value and service quality, The Service Industries Journal, 19(3), 97-118 https://doi.org/10.1080/02642069900000032
  50. London, D.L., & Della Bitta, A.J. (1984). Consumer behavior(2nd ed.). MgGraw-Hill Book Co
  51. Macintosh, G., & Lockshin, L.S. (1997). Retail relationships and store loyalty: A multi-level perspective. International Journal of Research in marketing, 14(5), 487-497 https://doi.org/10.1016/S0167-8116(97)00030-X
  52. Oliver, R.L.(1999). Whence consumer loyalty?, Journal of Marketing, 63(Special Issue), 33-44 https://doi.org/10.2307/1252099
  53. Stoel, L., Wickliffe, V., & Lee, K.H. (2004). Attribute beliefs and spending as antecedents to shopping value, Journal of Business Research, 57, 1067-1073 https://doi.org/10.1016/S0148-2963(03)00016-X
  54. Thang, D.C.L., & Tan, B.L.B. (2003). Linking consumer perception to preference of retail stores: an empirical assessment of the multi-attribute of store image, Journal of Retailing and Consumer Services, 10(4), 193-200 https://doi.org/10.1016/S0969-6989(02)00006-1
  55. Westbook, R.A., & Black, W.C.(1985). A motivation-based shopper typology, Journal of Retailing, 16(1), 61-103