A Study on Analyzing the Translation of Curriculum in Library & Information Science of Korea

한국문헌정보학 교과과정에 대한 변화분석 연구

  • 노영희 (건국대학교 인문과학대학 문헌정보학과) ;
  • 안인자 (동원대학 아동문헌정보과)
  • Published : 2009.06.30

Abstract

The study analyzes how the curriculum has been changed in 20 year time, from the year of 1991 to 2009, with 5 to 7 year interval. This paper particularly studies on four major projects to compare with; the whole conduction period of the departmental programs(1991), the instruction of college programs(1997), the conduction period of college programs(2004), and the recurrence period to the departmental programs(2009).

본 연구에서는 1991년부터 2009년까지의 약 20년간의 교과과정을 5${\sim}$7년 간격으로 살펴보되, 시대적 흐름에 따라 교과과정이 어떻게 달라져 왔는지를 비교분석하고 있다. 특히 전면 학과제 시행시기(1991), 학부제 도입시기(1997), 학부제 실시시기(2004), 학과제 회귀시기(2009)로 구분하여 학과제 또는 학부제가 교과과정에 미친영향을 분석하였다.

Keywords